Un extraordinari viatge de la foscor a la llum. Així és l’experiència que poden percebre totes aquelles persones que visitin l’exposició Ignatius experience. El poder transformador d’una ferida, que acull el Museu Diocesà de Barcelona fins al proper 5 de febrer. La mostra fa un recorregut per la vida i l’obra de sant Ignasi de Loiola (1491-1556), un dels místics més rellevants de l’Església i fundador de la Companyia de Jesús.
“El llegat de sant Ignasi és avui dia totalment vigent”
JOSEP MARIA RIERA (arquitecte i comissari de l’exposició)
“El llegat de sant Ignasi és avui dia absolutament vigent. Com que va ser un home que va viure entre dos mons, l’edat mitjana i el Renaixement, va experimentar un canvi d’era. Tota la seva història ens serveix a nosaltres avui, que també estem vivint un canvi d’època, per reflexionar sobre les seves decisions vitals. Convidem el visitant a fer un paral·lelisme entre la seva pròpia vida i la de sant Ignasi”, explica l’arquitecte Josep Maria Riera, un dels comissaris de l’exposició, juntament amb Mn. Robert Baró, director del Museu Diocesà de Barcelona.
Nascut a Azpeitia (Guipúscoa) i fill d’una família rica i poderosa, Íñigo López de Loyola era “un cavaller, culte, refinat i d’èxit” que va participar en nombroses lluites armades. El 20 de maig del 1521 va resultar greument ferit a la batalla de Pamplona. Com a conseqüència, va quedar coix. Durant la convalescència, va ser objecte d’una profunda conversió espiritual. Tenia 29 anys. “De guerriller va passar a ser deixeble de Jesús. De cavaller a pelegrí. Aquest itinerari de transformació el donem a conèixer en aquesta iniciativa cultural, que ocupa gairebé tot l’edifici de la Pia Almoina”, afirma Riera.
I afegeix: “Intentem que el públic, sigui creient o agnòstic, es faci d’alguna manera les mateixes preguntes que es va formular en el seu dia sant Ignasi. Si amb això, els ajudem a adonar-se de quines han estat (o són) les seves ferides a la seva vida i els esperonem a fer-ne un canvi positiu, haurem aconseguit el nostre objectiu.”
Josep Maria Riera comenta que “una ferida accidental en la vida pot esdevenir, si l’acceptes, un camí de creixement; ara bé, si la rebutges, pots quedar malferit eternament, sense possibilitat d’evolucionar. Sens dubte, Déu va aprofitar aquesta ‘beneïda ferida’ per tal que sant Ignasi fos protagonista d’una transformació espectacular. Sant Ignasi és un influencer, no tan sols de la seva època, sinó de la nostra. Un influencer atemporal”.
La mostra combina manuscrits, quadres i escultures amb fotografies, vídeos i diagrames
L’exposició combina manuscrits, quadres i escultures amb fotografies, vídeos i diagrames. Un trencadís gaudinià n’és el fil conductor, “que representa les petjades que deixem al llarg de la nostra vida. Perquè la vida és un aprenentatge”, llegim en un dels plafons. Un altre text interpel·la directament al visitant: “Sant Ignasi de Loiola, durant el seu pas per Catalunya ara fa cinc-cents anys, va anar prenent decisions sobre la seva vida, i totes sumades van significar un gir radical respecte al seu passat. Avui, ets tu qui pot recórrer exactament el mateix camí de Sant Ignasi, i revisar si tens un propòsit de vida coherent amb allò que vols ser.”
Entre les obres més significatives de la mostra, cal destacar l’espasa original, de ferro forjat, del segle XVI, que sant Ignasi va deixar als peus de la Moreneta a Montserrat; l’oli sobre fusta Sant Ignasi cavaller, del primer quart del segle XVII, procedent de la l’església parroquial de Santa Maria d’Albà; el primer volum de la Vida de san Ignacio de Loyola (1753), del P. Francisco Javier Fluvià, custodiat a l’Arxiu Històric de la Companyia de Jesús de Catalunya; la litografia La sardana de la pau (1959), de Pablo Picasso, que l’artista va regalar i dedicar al P. Aureli Maria Escarré, abat de Montserrat, i l’estàtua en bronze Sant Ignasi pelegrí (2022), de Lau Feliu.
També s’han d’esmentar tres magnífics relleus d’alabastre del segle XVIII, que procedeixen de la Cova de Manresa; el Rapte de sant Ignasi de Loiola (1688), talla de fusta policromada, d’Andreu Sala; l’oli sobre tela Sant Ignasi de Loiola (cap als anys 1725-1755), d’Antoni Viladomat i Manalt; una imatge de la Mare de Déu de Montserrat, en bronze daurat, de la segona meitat del segle XVIII; la peça escultòrica De fil ferro (1991), de Josep Grau-Garriga i quatre icones de les setmanes d’Exercicis (2002), a càrrec de Josep Asunción i Gemma Guasch.
Es tracta d’una exposició molt visual i pedagògica
“Hem concebut Ignatius experience. El poder transformador d’una ferida com una exposició molt visual i pedagògica. De fet, nombroses escoles ens han demanat poder-la visitar. La idea que volem transmetre al jovent és que tots som comunitat i que el futur és treballar amb els altres i per als altres”, posa en relleu Josep Maria Riera. La mostra ha estat el fruit de sis mesos de treball, d’ençà que “tant l’arquebisbat de Barcelona com la Companyia de Jesús em van demanar de coordinar-la” i “s’hi veuen reflectits els diferents llocs que van ser cabdals a la seva vida: Montserrat, Manresa, Barcelona, Salamanca, París, Terra Santa…”.