L’Escolania de Montserrat s’ha incorporat a la Xarxa d’Escoles Verdes, que està formada per centres educatius compromesos amb la sostenibilitat que treballen per fomentar una educació ecosocial que transformi el centre educatiu i el seu entorn. La participació de l’Escolania en aquest projecte ha estat motivada, com assegura Joan Cantón, cap d’estudis generals de l’Escolania, perquè, “com a centre, entenem que l’educació per la sostenibilitat en particular és una eina molt poderosa per implicar el nostre alumnat en els reptes ambientals i socials de l’actualitat i del futur; i per abordar-los cal implicar-se en el que tenim més a prop: l’escola i el seu entorn”.
Per obtenir el distintiu, els centres han de disposar d’un Pla d’educació per a la sostenibilitat
El Programa Escoles Verdes es va crear l’any 1998 per donar suport a tots els centres educatius de Catalunya que volen innovar, incloure, avançar, sistematitzar i organitzar accions educatives que tinguin la finalitat de fer front, des de l’educació, als nous reptes i valors de la sostenibilitat. Per obtenir el distintiu, que atorguen el Departament d’Educació i el d’Acció Climàtica, Alimentació i Agenda Rural, els centres han d’haver impartit la formació corresponent i disposar d’un Pla d’educació per a la sostenibilitat.
Actualment, ja hi ha 923 centres educatius que tenen el distintiu d’Escoles Verdes, entre els quals l’Escolania. Els tres grans objectius que tenen els integrants de la Xarxa d’Escoles Verdes són:
—Ajudar els centres a incorporar els valors de l’educació per a la sostenibilitat en tots els àmbits de la vida del centre (currículum, gestió, relacions amb l’entorn…).
—Promoure la participació i la implicació activa de la comunitat educativa en la millora del seu entorn.
—Afavorir l’intercanvi entre els centres que comparteixen uns mateixos objectius.
Cada any, els Departaments d’Educació i d’Acció Climàtica, Alimentació i Agenda Rural lliuren els Premis Escoles Verdes a les millors iniciatives d’educació per a la sostenibilitat desenvolupades pels centres que tenen el Distintiu d’Escoles Verdes. Hi ha tres categories: la de trajectòria de millora continuada en el procés d’ambientalització integral del centre; la de treball en xarxa realitzat conjuntament amb altres agents del territori per a la millora ambiental dels diferents centres que participen en el projecte i del seu entorn; i la d’actuació singular.