Es parla molt dels patriarques d’Israel, però, quin és el paper de les matriarques? Lluny de ser dones passives i sotmeses, la seva intervenció és crucial per a la historia de la salvació. Els autors bíblics revelen el rostre d’unes dones fortes, defensores de la família fins a arribar a extrems que avui podríem qüestionar moralment.
Sara defensa els drets del seu fill Isaac, el segon nascut d’Abraham. Ell és el fill de la promesa de Déu, per això no dubta a expulsar l’esclava Agar i el seu fill Ismael. Pot semblar cruel, però en la visió jueva del designi de Déu, Sara estava lluitant per la seva descendència. Abraham, que en altres moments utilitza la seva esposa com a moneda de canvi, ara la deixa fer i li dona tota l’autoritat.
Rebeca conspira amb el seu fill preferit, Jacob, per prendre-li la benedicció paterna a Esaú, el germà gran. Tots dos enganyen Isaac, el pare, i després Rebeca organitza la fugida de Jacob a casa del seu oncle Laban perquè pugui escapar de la fúria d’Esaú. A la seva manera, Rebeca ha replanat el camí perquè Jacob esdevingui el pare d’Israel. Rebeca és una dona forta i decidida des del primer moment en què apareix al relat bíblic: està disposada a abandonar la seva família per casar-se amb Isaac, un cosí que no coneix i que viu lluny.
Raquel, l’esposa estimada de Jacob, rivalitza amb la seva germana Lia, la primera esposa, i roba els ídols familiars del seu pare Laban per garantir protecció a la seva llar.
Si ens xoca la conducta de les tres matriarques, hem de mirar-les amb ulls bíblics i no amb una visió moderna i anacrònica. Són tres dones decidides i astutes, tenen clar què volen i es serveixen dels mitjans que tenen per defensar els seus drets i els dels fills en un món governat pels homes… on les dones tenen molt a dir! La Bíblia recull el seu valor i la transcendència dels seus gestos, que marcaran la història del poble.