Durant el mes de maig, la columnata de Bernini del Vaticà ha comptat amb una exposició fotogràfica. Es titula Woman’s Cry: el crit de les dones. Aquest nom de seguida em porta a pensar en el famós Crit d’Edvard Munch.
L’artista noruec va dibuixar el 1893 una sèrie de quatre quadres. El més famós és el que està pintat amb llengües de color càlid. El protagonista és un home que està cridant, amb una expressió desesperada, mentre passeja per un camí delimitat per tanques.
Les protagonistes de les fotografies mostrades també viuen situacions extremes. També duen vides turmentades. Es troben enmig de guerres, de pobresa, de jornades laborals eternes, de fam, de sequera… Tenen cura de la família o de la comunitat en moments d’absoluta vulnerabilitat, amb fortalesa.
Les vint-i-sis imatges retraten biografies femenines que bateguen en tots els continents del món. A elles, a les fotografies no les veiem cridant com en el quadre de Munch. Més aviat, les veiem amb un gest fort, segur. Estan concentrades, i alguna fins i tot troba l’energia per mirar directament a càmera i somriure.
Uns ulls que connecten amb els nostres, que observen curiosos des de la plaça de Sant Pere. Sentim fraternitat. Voldríem conèixer millor quina és la seva història. Són nenes, joves i dones resilients que assumeixen situacions esglaiadores amb paciència. M’impacta la fotografia on hi ha una nena que somriu amb il·lusió, de fons: la guerra d’Ucraïna.
Com diu Paolo Ruffini, prefecte del Dicasteri de Comunicació de la Santa Seu: «El crit de les dones ens ensenya a veure el mal per no romandre’n presoners, per redimir-lo… aquestes imatges ens mostren un camí i, en paraules del papa Francesc, fan que ens preguntem si caminem en l’esperança o en la resignació.»
La mostra ha estat impulsada per la Unió Mundial d’Organitzacions Femenines Catòliques (UMOFC), a través del seu Observatori Mundial de les Dones. Ha comptat amb el suport del Dicasteri per a la Comunicació de la Santa Seu. Hi han participat vuit fotògrafs de renom: A. Ud Daula, L. Catalano, de Rodas, V. Ikoutas, F. Paredes, C. Borgato i S. Tenenti.