A l’Estat espanyol hi ha 4,3 milions de persones que individualment col·laboren de manera recurrent amb entitats del tercer sector, però, en canvi, només 11.000 empreses ho fan. La necessitat que les organitzacions socials abandonin idees preconcebudes i considerin el sector empresarial com un ”partner de valor” per resoldre els problemes que afronta la societat ha centrat la 86a edició del Fòrum Social Pere Tarrés, que ha tingut lloc el dimecres 14 de juny.
En aquest espai periòdic de debat i reflexió de la Fundació Pere Tarrés hi ha participat Begoña Gómez Fernández, directora de la Càtedra Extraordinària de Transformació Social Competitiva de la Universitat Complutense de Madrid.
“Hem de teixir ponts de fidelització cap al sector empresarial”, ha afirmat Gómez, que durant la seva intervenció ha dibuixat les claus que han de permetre a les organitzacions establir aquests mecanismes de col·laboració permanent. “Avui dia el tercer sector ha de donar resposta a problemes cada cop més complexos i les entitats socials ja no els poden resoldre totes soles: cal buscar companys de viatge, partners estratègics que ens ajudin a mitjà i llarg termini i que es mantinguin amb nosaltres al llarg del temps”, ha reflexionat.
Una de les vies per entrar-hi és, segons el seu punt de vista, la incorporació dels Objectius de Desenvolupament Sostenible: “El mercat avui està canviant, virant cap a la sostenibilitat, i les empreses estan cada cop més interessades a incorporar els ODS en les seves pràctiques. Des del tercer sector som experts en l’aplicació dels diferents objectius, i és aquí on podem generar aquest pont entre sector públic i privat.”
Segons Begoña Gómez, el sector privat també té interès en establir aquestes sinergies. “Abans les empreses buscaven una aliança comercial amb altres empreses. Avui l’estratègia principal està en el valor compartit, en buscar aliances de valor amb entitats del tercer sector.” Moltes empreses tenen clar que aquestes aliances generen un avantatge competitiu perquè els diferencien de la resta i els generen una millor reputació.
Segons Begoña Gómez, cal “generar aliances estratègiques” per resoldre els desafiaments que les entitats socials han d’afrontar per transformar la societat
L’objectiu, tal com ha explicat, és generar aliances estratègiques: és a dir, co-crear amb les empreses projectes per resoldre els desafiaments que les entitats socials han d’afrontar per transformar la societat. Així, pas a pas, es crea un “ecosistema” de pimes (petites i mitjanes empreses) agrupades a l’entorn d’una organització. Gómez ho ha definit així: “Es tracta d’incorporar una intel·ligència col·lectiva al projecte i sumar-hi diferents agents alineats al voltant d’un projecte social.” Per aconseguir-ho, les entitats han d’autoanalitzar-se i identificar les seves experteses i també tenir eines per mesurar l’impacte de la seva acció en la societat.
La presentació de Begoña Gómez ha anat a càrrec de José María Torres Garcia, president de l’entitat CONPYMES (Confederació Nacional de Pymes, organització que agrupa part de les micro, petites i mitjanes empreses i els autònoms de l’Estat), que ha destacat la tasca clau que realitzen les organitzacions socials “en un món de grans injustícies i desigualtats” i la necessitat de cercar noves estratègies per aconseguir recursos que permetin tirar endavant la seva acció: “És fonamental que el tercer sector tingui èxit. I si no tenim fons serà molt més complicat generar beneficis a la societat.”
Al llarg de quinze anys, el Fòrum Social Pere Tarrés s’ha consolidat com un espai de reflexió plural en temes d’acció social que reuneix periòdicament representants de l’àmbit social, polític, educatiu, acadèmic, institucional o econòmic. Durant tot aquest temps, pel Fòrum Social hi han passat personalitats com ministres, presidents de la Generalitat o el president del Parlament Europeu, entre altres experts.