Els mitjans de comunicació han alertat dels baixos resultats en competència lectora dels alumnes catalans recollits en proves de caràcter internacional. Més enllà del brogit mediàtic, a les escoles continuem ensenyant els alumnes a llegir, a escriure i a comptar. I ho fem en una societat cada vegada més complexa, i també més rica i plural. Però podem fer de mirall crític de l’educació actual? Quin paper hi tenim com a escoles cristianes?
La missió ens porta a treballar perquè tots els nens i nenes tinguin un bon nivell lector, independentment del seu origen i context familiar. Estem convençuts que la competència lectora és una condició imprescindible per esdevenir ciutadans de ple dret.
Partim de la bona feina dels mestres en la majoria de les escoles. Però convé apuntar tres aspectes que afecten aquest propòsit compartit. En primer lloc, no podem eludir la influència que la pandèmia ha tingut en l’educació. El confinament obligatori i l’aprenentatge a distància van interrompre el procés educatiu i van afectar, sobretot, l’alumnat vulnerable i el seu desenvolupament lector.
També cal abordar la distracció que genera la tecnologia. Si s’utilitza amb sentit i al servei de l’educació, serveix per millorar l’aprenentatge; però la tecnologia i els llibres han de conviure. Volem unes escoles plenes de llibres, amb polítiques de selecció de fons de les biblioteques escolars i amb plans lectors ben elaborats.
La pressió de l’educació accelerada és una altra dificultat afegida. La lectura és l’antítesi de la immediatesa: requereix temps, paciència i acompanyament. I massa sovint a l’escola ens veiem abocats a un ritme frenètic que busca resultats ràpids. Tampoc no podem pecar d’ingenus i ens hem de preguntar: tenim claustres lectors?
Per passar a l’acció apostem per pràctiques senzilles que tenen un poder transformador extraordinari, com és la lectura en veu alta. Llegir en veu alta per als nostres alumnes és una magnífica estratègia per despertar l’amor per la lectura i generar converses al voltant dels textos compartits. La implicació activa de les famílies i la col·laboració amb les biblioteques públiques també són factors clau per a l’èxit lector dels infants i joves, en especial dels qui viuen una situació de vulnerabilitat.
Les escoles cristianes estem cridades a establir aliances i vincles estrets que afavoreixin l’accés a la lectura i la seva pràctica regular a tot el nostre alumnat. Sense exclusió. L’esforç conjunt de tots els agents crea un entorn on cada infant i jove pot desenvolupar-se com a lector i, per tant, com a ciutadà empoderat i crític de la nostra societat.