Aquest dijous 7 de setembre el Pavelló de la Santa Seu, ubicat a l’illa de San Giorgio Maggiore, és l’escenari d’una trobada entre l’art cinematogràfic i l’arquitectònic, organitzat pel Dicasteri per a la Cultura i l’Educació, en col·laboració amb la Fondazione Ente dello Spettacolo.
L’esdeveniment, titulat Amistat Social: Trobar-se al Jardí, s’emmarca en la 80ena Mostra Internacional d’Art Cinematogràfic i la 18ena Mostra Internacional d’Arquitectura de la Biennal de Venècia, dues cites culturals de rellevància mundial que coincideixen enguany a la ciutat dels canals.
L’objectiu de l’acte és mostrar com els ensenyaments del papa Francesc sobre la cura del planeta i la cultura de la trobada poden inspirar una arquitectura que afavoreixi la fraternitat i l’amistat social.
Segons el comissari del Pavelló de la Santa Seu, el cardenal José Tolentino de Mendonça, es tracta de “veure com algunes de les línies mestres d’aquest pontificat poden ser la clau per dialogar amb l’arquitectura contemporània i convergir en una visió que assumeixi el risc de pensar en un futur diferent”.
L’acte comença a les 18.00 amb una visita al pavelló vaticà que participa a la Biennal d’Arquitectura amb el lema “Com viurem plegats?”. El recinte s’estén des de les sales expositives fins al jardí de l’abadia de San Giorgio Maggiore, gestionada per la Benedicti Claustra Onlus, que ha col·laborat activament en el projecte.
Sobre la importància d’aquest esdeveniment, el curador del pavelló de la Santa Seu, Roberto Cremascoli, ha declarat que “sempre cometem l’error d’omplir els espais buits, d’ocupar-los en excés. Tenir cura del planeta, com ens cuidem nosaltres mateixos, i celebrar la cultura de l’encontre són els ensenyaments de les encícliques de Francesc Laudato Si i Fratelli tutti”.
Les dues encícliques es transformen en la guia del recorregut expositiu de la participació del Vaticà en les mostres.
Cremascoli ha explicat que la Santa Seu “ha escollit habitar les sales i el jardí de l’abadia de San Giorgio Maggiore a Venècia, acollida pels monjos que ja viuen en aquest indret”.
D’aquesta manera, el monestir benedictí esdevé l’escenari d’amistat social. I afegeix: “La comunitat benedictina es troba en un dels llocs més característics d’aquesta seqüència urbana i de llacuna: l’illa de San Giorgio Maggiore. Aquí es fa la construcció d’un procés real, la dimensió evocadora d’un projecte que no està necessàriament pensat per definir un espai finit, sinó un modus oprerandi.”
Segons Cremascoli, “ens hem ocupat de posar ordre mitjançant el dibuix i la pràctica de gestos simples, presos de l’ús quotidià i del model de vida monàstic”.
Entre les obres exposades destaca la instal·lació O Encontro, de l’arquitecte portuguès Álvaro Siza, que consisteix en una estructura metàl·lica que convida el visitant a entrar i asseure’s en un banc circular.
Segons l’autor, és un “espai per a l’encontre i la conversa” que simbolitza l’amistat social.
El cardenal Tolentino amplia la reflexió sobre la necessitat urgent de conrear la cultura de l’encontre a la nostra societat i comenta que sota el signe de l’encontre la Santa Seu torna a la Biennal de Venècia.
Durant aquests anys de pontificat, el Papa ha actuat i parlat per involucrar tothom, especialment les perifèries, els pobres i els marginats.
CARDENAL TOLENTINO
“Aquest decenni constitueix una herència per al futur, al voltant del qual es troben tots aquells que somien amb un món més just i menys ferit per les desigualtats socials”
A les 19.00, es projecta el film Nostàlgia del director italià Mario Martone, que rebrà el Premi Robert Bresson, un reconeixement que atorga el Dicasteri per a la Cultura i l’Educació als cineastes que han sabut expressar els grans valors de l’esperit humà.
Després de la projecció hi haurà un debat entre el cardenal José Tolentino i Mario Martone, moderat per Dario Edoardo Viganò, president de la Fondazione Ente dello Spettacolo.