En alguns països democràtics, en concret als Estats Units, està prenent força un moviment que demana prohibir la presència de determinats llibres a les escoles, i en alguns llocs està aconseguint el seu objectiu. La finalitat és evitar que els infants entrin en contacte amb textos que contenen violència, pornografia o altres elements que podrien incitar a comportaments incorrectes o perillosos. Entre els llibres a evitar, alguns hi situen la Bíblia, amb l’argument que conté escenes de guerra i de sexe o idees que avui no són “políticament correctes”.
La prohibició de llibres ha estat tradicionalment característica de règims dictatorials, amb l’excusa de protegir les seves poblacions de la contaminació d’idees nocives. La coneguda novel·la Fahrenheit 451, publicada per Ray Bradbury el 1953 i després portada al cinema, retrata una societat en què els llibres són cremats perquè llegir es considera un greu delicte que incita a pensar i porta a qüestionar el poder establert.
També és cert que la mateixa Església, en determinades èpoques passades, no permetia l’accés directe dels fidels als textos bíblics, per evitar que es fessin interpretacions errònies de l’Escriptura per part de persones poc preparades. Afortunadament, aquesta mentalitat ha estat superada i l’accés a la Bíblia s’ha universalitzat, al mateix temps que abunden els mitjans per estudiar-la i entendre-la més a fons.
Actualment, no és raonable ni seria acceptable tornar a temps passats amb arguments nous. És comprensible que la Bíblia, com tants altres llibres, s’hagi de posar en mans dels infants de manera progressiva i acompanyada, però el camí no pot ser la prohibició. Allò que cal és oferir una bona formació, amb instruments útils per a la maduració personal que permetin a cadascú d’arribar a tenir el criteri necessari per llegir la Bíblia i els altres llibres.