Ja fa molt de temps que ens vam proposar treballar l’oratòria a les nostres escoles. Teníem clar que el projecte calia dissenyar-lo de forma vertical per ajudar l’alumnat a adquirir les competències i habilitats des de ben petits. Al llarg de tot l’any l’alumnat participa en activitats relacionades amb la competència comunicativa, tant a l’escola com a entitats externes. Els nostres objectius finals són: aconseguir que adquireixin una expressió verbal clara perquè l’audiència pugui entendre el seu missatge de manera efectiva; proporcionar-los la capacitat d’organitzar el discurs de forma lògica i coherent en cada etapa evolutiva; aprendre a gestionar el temps disponible en cada presentació; utilitzar l’argumentació persuasiva per influir en l’opinió de l’audiència, analitzant les seves reaccions i adaptant el discurs, si cal. Com a aspecte final, però no menys important, els ajudem a gestionar l’ansietat i el nerviosisme que poden acompanyar les presentacions en públic. Paral·lelament ho reforcem tot amb les metodologies pròpies del nostre projecte educatiu com el treball cooperatiu, projectes de comprensió, el pensament crític, i sempre lligant-lo amb els sabers propis vinculats a les competències clau i les específiques de les matèries implicades.
Per als més grans, hem introduït matèries curriculars específiques com: Ciutadania política-dret i oratòria-debat. Aquestes bones pràctiques docents al llarg dels anys han donat resultats gratificants. Per exemple, enguany hem aconseguit dues classificacions importants. Una mostra és la selecció per a la fase nacional del col·legi Pare Manyanet Les Corts en el projecte Model de Parlament Europeu (MPE) i en la Lliga de Debats de Secundària i Batxillerat 2024 de la Xarxa Viva d’Universitats, en aquest cas, també s’ha classificat Manyanet Sant Andreu.
En el primer cas, l’alumnat va poder viure l’experiència de convertir-se en eurodiputats a la sessió autonòmica que va tenir lloc al Parlament de Palma de Mallorca. Allà, van aconseguir passar a la fase nacional. Durant aquells dies, van debatre i votar propostes de resolució relacionades amb la Intel·ligència Artificial, la salut mental dels joves, el turisme sostenible i l’escassetat d’aigua.
Paral·lelament, per a la Lliga de Debats, un altre grup d’alumnes va debatre sobre l’amenaça real o no de la IA per a la humanitat. En aquest cas, els participants, s’han de preparar les argumentacions sense saber si hauran d’argüir a favor o en contra de la pregunta formulada. Posteriorment se’ls assigna la postura que defensaran oralment.