Aquest dijous 30 de maig, la Universitat de Barcelona (UB) ha presentat la Càtedra UB Fundació Cassià Just-Cuina Justa d’Integració de Persones amb Discapacitat. L’acte, que ha tingut lloc al Rectorat de la UB, ha comptat amb la participació del rector de la universitat, Joan Guàrdia, que ha explicat que la nova càtedra s’ha creat per donar resposta a la inclusió, que “és un repte social enorme”.
El mateix rector ha exposat que aquesta iniciativa ha estat possible gràcies a la col·laboració de la Fundació Cassià Just-Cuina Justa, l’Escola de Noves Tecnologies Interactives de la UB (ENTI) i la Fundacio FIATC. Amb el treball conjunt d’aquestes entitats, es desenvoluparan accions de formació, sensibilització, recerca i transferència de coneixement amb l’objectiu de millorar les condicions d’inclusió d’aquest col·lectiu.
A la presentació també hi han intervingut la professora de la Facultat de Psicologia de la UB Marina Romeo, el president de la Fundació Cassià Just-Cuina Justa, Josep Lluís Cleries, Joan Puigcercós, conseller de l’ENTI, i Joan Castells, president del Patronat de la Fundació FIATC. Tots ells han remarcat la importància de comptar amb una càtedra que promogui la recerca i la innovació per millorar la tasca d’inclusió social per a persones amb fragilitat mental, i s’han mostrat convençuts que aquesta càtedra serà “una experiència enriquidora per donar les mateixes oportunitats a tothom i per posar la tecnologia al servei de les persones”.
El compromís de la UB amb la inclusió
La UB prioritza la inclusió com un dels eixos de govern. A més de l’Aula per a la Integració Laboral de Persones amb Discapacitat amb la Fundació Adecco, que prepara persones amb discapacitat intel·lectual per accedir al cos de subalterns, disposa de programes com l’Auxilia, que promou l’acompanyament en el lleure de persones amb discapacitat física; “Comparteix pis amb persones amb discapacitat intel·lectual”; NESE, que assessora estudiants amb discapacitats o necessitats específiques de suport educatiu; Avança, que dona suport a l’alumnat amb dificultats acadèmiques derivades de circumstàncies físiques, sensorials o psicològiques, però sense certificat de discapacitat; Fem Via, orientat a l’atenció directa de les necessitats especials d’estudiants amb discapacitat, i Studia, que té per objectiu ajudar a prosseguir els estudis a tot l’alumnat de la UB que per circumstàncies clíniques ha d’interrompre la vida acadèmica.