Francina Alsina Canudas és titulada en grafologia per Belpost (Barcelona), per UCAPE (Brussel·les) i per la Universitat Autònoma de Barcelona. L’any 1989 va començar com a voluntària a Arrels Fundació fins a l’actualitat i el 2005 va iniciar la seva col·laboració amb la Fundació Yamuna. A la Federació Catalana de Voluntariat Social va ser escollida coordinadora territorial de Barcelona (2005 – 2010) i presidenta (2010 – 2018). L’any 2017 va entrar a presidir la Taula d’entitats del Tercer Sector fins al 2020, quan va tornar a ser reescollida per a quatre anys més.
Quina és la missió principal de la Taula d’entitats del Tercer Sector Social de Catalunya?
La Taula és una institució que va néixer fa vint anys amb la voluntat d’aglutinar i representar les entitats socials catalanes i, així, tenir una veu comuna, coherent i reconeguda davant les administracions i la societat en general. La nostra acció sobretot es focalitza en dos objectius: la defensa dels drets socials i la lluita per erradicar la pobresa, l’exclusió i les desigualtats i l’enfortiment del tercer sector perquè les organitzacions socials siguin més eficients, eficaces i innovadores a l’hora d’atendre, acompanyar i donar suport a 1.900.000 persones en situació i/o risc d’exclusió social a Catalunya. Actualment, la Taula agrupa 37 federacions i grans organitzacions que representen més de 3.000 entitats socials no lucratives, que estan molt arrelades al territori i que coneixen molt bé les necessitats de les persones. Aquest conjunt d’organitzacions constitueixen una xarxa de suport molt sòlida, capaç de donar resposta als reptes socials, com hem demostrat en els darrers anys amb les successives crisis socioeconòmiques.
“La Taula agrupa 37 federacions i grans organitzacions que representen més de 3.000 entitats socials no lucratives, que estan molt arrelades al territori i que coneixen molt bé les necessitats de les persones”
Quins són els principals reptes que afronta el tercer sector social actualment?
No ens cansarem de defensar que les entitats socials som i fem un servei públic però, malgrat ser el principal agent social en l’atenció i l’acompanyament a les persones en situació de més vulnerabilitat, continuem sense tenir el reconeixement que mereixem i sense tenir un sistema de finançament estable, just i coherent d’acord amb la nostra realitat.
Sobre la falta de reconeixement, és imprescindible aprovar la Llei del Tercer Sector Social que s’estava tramitant al Parlament i que va quedar aturada amb la convocatòria d’eleccions anticipades. Confiem que els partits polítics ens continuaran donant suport quan es reprengui la tramitació. La Llei ens ha de dotar d’un marc legal que reconegui el que som, el que fem i el que aportem a la societat; que reconegui sobre el paper que som un agent social i que asseguri la participació activa del tercer sector en el disseny, l’execució i el seguiment de les polítiques socials. La col·laboració entre les entitats socials i les administracions és bàsica i s’ha d’establir des de la corresponsabilitat. Per aquesta raó, cal que la Llei reculli els mecanismes que són necessaris per promoure la participació del tercer sector social en les polítiques públiques.
Pel que fa al finançament, des de la Taula estem liderant un procés de revisió i millora per fer-lo més estable en el temps i ajustar-lo a les necessitats i demandes del sector i a les persones a les quals acompanyem. La col·laboració públicosocial és fonamental per blindar els drets socials i donar cobertura, amb garanties, a totes les persones que han d’accedir a serveis i suports socials especialitzats.
Quina importància té la formació per a les entitats del tercer sector?
En els darrers anys, com a entitats socials hem hagut d’acompanyar a milers de persones que han patit les conseqüències socials derivades de diverses crisis encadenades: la crisi del 2018, el 2020 la de la Covid-19 i el 2022 la guerra a Ucraïna i l’escalada de preus a l’energia i la cistella bàsica de la compra. Els contextos socioeconòmics i sociopolítics són cada vegada més complexos i això s’ha traduït, en general, en més reptes (més persones a les quals atendre) i menys recursos per fer-hi front. La formació contínua és cabdal per poder millorar la nostra acció social com a sector sobretot si s’integra en el nucli de l’estratègia de les organitzacions. Com apuntava abans, si volem ser eficients, eficaces i innovadores, la formació juga un paper clau a l’hora de capacitar les professionals davant intervencions cada vegada més complicades.
“La formació contínua és cabdal per poder millorar la nostra acció social com a sector sobretot si s’integra en el nucli de l’estratègia de les organitzacions”
El dimarts 12 de novembre en el marc de la 63a Assemblea General de la Taula d’entitats del Tercer Sector Social de Catalunya se celebraran les eleccions per escollir una nova presidència i una nova junta directiva…
Efectivament i m’agradaria fer un balanç molt positiu dels set anys que he estat presidenta de la Taula, set anys que han passat sense adonar-me’n. Immersa en el dia a dia, que se’ns emporta, no he estat del tot conscient de què s’ha anat construint en aquest temps. Ara, quan he hagut de fer aquesta parada i obligar-me a mirar enrere, és quan m’he adonat de com ens hem posicionat com a Taula al llarg d’aquests anys i com s’ha aconseguit que el sector camini de la mà. Hi ha hagut una feina important per part de tothom i he tingut la sort de poder gaudir d’unes juntes directives excepcionals, que han treballat a favor de la unitat i cohesió entre totes les entitats que constituïm el sector. Em satisfà veure la quantitat de generositat que hi ha hagut perquè això sigui una realitat. Crec que hem assolit amb escreix una de les missions fundacionals de la Taula, la de la incidència política, tant en la defensa dels drets socials com en l’enfortiment del sector. Només cal veure on érem i on som actualment i el grau de reconeixement que rebem de les administracions. Ara, aquest reconeixement implícit de les administracions, insisteixo, s’ha de traduir en un de garantit per llei, amb suport institucional i un finançament adequat a través de la Llei del Tercer Sector, que m’hauria agradat que s’aprovés en aquest últim mandat.
Les entitats socials han proposat un nou model d’acompanyament a les persones que es troben en un procés d’envelliment. Quines són les principals prioritats i reivindicacions?
El grup de treball d’envelliment de la Taula ha treballat en un nou model d’acompanyament en la vellesa. Abordar aquest fenomen és prioritari i urgent perquè Catalunya és una societat envellida i sobre envellida. La previsió és que, per al 2050, el 30% de la població catalana tindrà més de 65 anys i el 24% tindrà més de 85 anys. La conseqüència directa serà una demanda molt més alta en l’atenció a la qual caldrà donar resposta garantint drets, benestar, bon tracte i empoderant les persones.
Per això, el que plantegem és molt clar, un canvi de paradigma que inclogui la diversitat de velleses (persones grans en situació de vulnerabilitat i dependència, però també persones que tenen autonomia i persones amb un envelliment prematur a causa de problemes de salut, discapacitat o addicció); que sigui interseccional (que tingui en compte tots els factors que s’entrecreuen com la classe social, el gènere, el lloc d’origen, l’ètnia, la diversitat sexual o la discapacitat); que incorpori la persona com a protagonista (perquè participi en el disseny de les polítiques que l’afecten i prengui les seves pròpies decisions sobre com viure aquesta etapa de la vida); que garanteixi els drets de les persones en procés d’envelliment i promogui el seu benestar; que incorpori el model d’atenció centrada en la persona (els recursos i serveis s’adapten a les necessitats i demandes de la persona i no a l’inrevés) i que aposti per la proximitat i els entorns i que incorpori el paper de la comunitat i dels ecosistemes locals de cura. És per aquest motiu que demanem al Govern que replantegi el model d’acompanyament a l’envelliment i tingui en compte les propostes que plantegem des del tercer sector social.
“Demanem al Govern que replantegi el model d’acompanyament a l’envelliment i tingui en compte les propostes que plantegem des del tercer sector social”
Com es pot fomentar la participació ciutadana en el tercer sector?
Enfortint les campanyes i les accions de sensibilització i conscienciació que promoguin la participació ciutadana amb la finalitat d’avançar cap a una societat més implicada, cohesionada i inclusiva. Com a sector, hem de fer més visibles els projectes que portem a terme i en especial l’impacte que aconseguim canviant les vides de les persones i transformant la societat. Aquesta visibilització, i reivindicació del que fem, ara mateix pren més importància que mai davant l’auge dels discursos d’odi que neguen els drets humans i qüestionen les conquestes socials que tant ens han costat guanyar de manera col·lectiva. Coneixem molt bé la realitat de cadascun dels col·lectius que són diana d’aquests discursos d’odi i discriminació i sabem molt bé quines són les barreres que es troben per no tenir els mateixos drets i oportunitats que la resta de la ciutadania. En la batalla pel relat, les entitats socials hi tenim molt a dir perquè el nostre paper és crucial en la desarticulació dels discursos d’odi i en contrarestar el seu impacte negatiu en les polítiques públiques i en la societat.
El projecte SimBiòtic de m4Social de la Taula del Tercer Sector ha estat nominat en la categoria de “Digital Transformation” als European Social Services Awards 2024. En què consisteix aquest projecte i quina és la seva voluntat?
És un orgull haver estat nominades de nou en els Premis de l’European Social Services Awards. Des de m4Social, el nostre projecte d’innovació digital en l’àmbit social, i a través de SimbiòTIC estem acompanyant a les entitats socials en un procés de canvi cultural per avançar en la gestió de les dades i millorar l’atenció a les persones. El que estem fent és facilitar acompanyament i recursos perquè més d’una vuitantena d’entitats socials adoptin SinergiaCRM, un software de CRM ja existent que permet adaptar-se a les necessitats presents i futures de les organitzacions del tercer sector. L’objectiu és que les entitats millorin la seva gestió interna i els sistemes d’informació i relació amb la seva base social de les entitats. La nominació ens ajuda a ratificar que l’aposta per aquest tipus d’iniciatives és encertada i que anem en la bona direcció.
Què demanen des de la Taula al nou Govern?
El que demanem, no només al Govern sinó també als grups parlamentaris, és valentia i fermesa política per arribar a acords i consensos durant aquesta legislatura a favor de les persones i la defensa dels drets socials. Erradicar la pobresa i reduir les desigualtats ha de ser una prioritat indiscutible perquè la dignitat i el benestar de les persones ha d’estar al centre de l’agenda i les decisions polítiques. Aquests acords s’han de traduir en reprendre i desenvolupar bona part de les mesures que van quedar interrompudes amb la convocatòria d’eleccions anticipades i que van ser treballades aleshores des del consens. És fer efectiu el traspàs de l’ingrés mínim vital a la Generalitat i el conveni que regula la pobresa energètica, és reprendre el projecte de modificació de la llei de la renda garantida, és posar en marxa la prova pilot de la Renda Bàsica Universal, és determinar el model d’actualització de l’IRSC (el barem d’accés a les prestacions socials), és desplegar l’Estratègia de lluita contra la pobresa infantil i el Marc d’acció per abordar el sensellarisme, és reduir les llistes d’espera en els serveis socials, és desenvolupar polítiques valentes de protecció al dret a l’habitatge i és reprendre l’Agència Integrada Social i Sanitària, entre moltes altres qüestions.