Carrer Poeta Cabanyes, al Poble-sec de Barcelona, parròquia de Sant Joan d’Horta. Dilluns, pocs minuts abans de les cinc de la tarda.
Van arribant grups d’infants i joves, alguns, els més petits, acompanyats de les mares o els pares; els més grans, sols, rient i compartint les anècdotes del dia. Esperen una estona fins que set o vuit minuts abans de l’hora, s’obren les portes dels locals parroquials on la Fundació Pere Tarrés hi té el Centre socioeducatiu Poble-sec per a infants i joves de famílies vulnerables i surten els educadors. Saluden, xoquen algunes mans enmig de comentaris tipus “com va anar dissabte?” o “vas veure el partit d’ahir?”, mentre els nois i noies pugen les escales i entren a les aules.
Aquest és el dia a dia d’aquest espai del Poble-sec que amb el temps s’ha anat convertint en un punt de referència imprescindible per als infants i les famílies vulnerables del barri. Uns 150 nens i nenes hi assisteixen al llarg de la setmana.
La situació familiar d’aquests menuts és complexa, la majoria viuen en el que anomenem infrahabitatge, compartint una o dues habitacions. La ciutat és inhòspita: asfalt, circulació, pocs parcs. A l’escola les mestres fan el que poden però la seva funció principal és l’ensenyament, l’educació, i si hi ha dificultats d’aprenentatge o convindria reforç, no hi arriben. El centre socioeducatiu és per als infants com la seva segona llar, s’hi mouen com per casa, hi passen moltes tardes i part de l’estiu, els educadors els escolten, els ajuden a fer els deures, berenen junts un entrepà de pernil dolç. Voluntaris adults o els mateixos educadors els fan reforç de les assignatures troncals: matemàtiques i llengua. Juguen a la pista de bàsquet parroquial. Els educadors escolten les famílies, sobretot les mares, i les orienten humanament i en qüestions administratives. I com ells, més de 6.000 nens i nenes en 45 centres propis o adherits a la Fundació a Barcelona, Sant Adrià de Besòs, l’Hospitalet, Cornellà, Figueres, Vic, Sabadell, Terrassa, Lleida, Tortosa… Un curs més, una funció social i educativa de l’Església.