La Fundació Escola Cristiana de Catalunya (FECC), en col·laboració amb l’Institut Borja de Bioètica – URL, compta amb una eina pionera a nivell espanyol com és el Comitè d’Ètica d’Educació, que es va constituir el 10 de desembre passat. Des d’aquell moment, els prop de 400 centres eductius de la FECC ja poden enviar les seves consultes a www.fecc.cat/comite-etica-educacio/.
Marta Pomés, que uneix les vessants de docència —ha estat 23 anys professora al Sagrat Cor de Sarrià— i bioètica —actualment és coordinadora de cursos i membre de l’equip acadèmic de l’Institut Borja de Bioètica—, és la vicepresidenta i coordinadora del Comitè d’Ètica d’Educació de la Fundació Escola Cristiana de Catalunya.
Com va sorgir la iniciativa?
Fruit de la inquietud compartida de l’Institut Borja de Bioètica-URL i de la Fundació Escola Cristiana de Catalunya; sobretot de les mans de Francesc Torralba, Margarita Bofarull rscj, Eloi Aran i Meritxell Ruiz. A partir d’aquí es va desplegar aquest projecte que permet obrir un horitzó que fins ara no hi era. Així com l’any 1981 el Dr. Francesc Abel sj, en col·laboració amb l’Orde Hospitalari, va crear el primer Comitè d’Ètica Assistencial de l’Estat Espanyol a l’Hospital de Sant Joan de Déu, ara és molt bo que de la mà de la Fundació Escola Cristiana haguem obert aquest horitzó en l’àmbit educatiu, que també és molt necessari. N’estem molt contents i creiem que és un projecte molt innovador, positiu i enriquidor per tot el que pot aportar.
Per què és important per a les escoles comptar amb una eina com el Comitè d’Ètica d’Educació?
És important per dos motius. En primer lloc perquè les escoles tenen un comitè al qual poder recórrer per fer consultes sobre situacions o casos concrets en què hi hagi implicacions ètiques. En segon lloc perquè a partir de la tasca que fa el comitè es podrà anar formant i sensibilitzant en temes d’ètica. Per tant, podrem treballar més des d’una perspectiva de prevenció. Les temàtiques que ens trobarem al comitè a l’hora de deliberar o orientar segurament seran les relacionades amb les noves tecnologies, la intel·ligència artificial, qüestions vinculades a la confidencialitat, o com abordar situacions d’inclusió i equitat.
“Les temàtiques seran les relacionades amb les noves tecnologies, la intel·ligència artificial, qüestions vinculades a la confidencialitat, o com abordar situacions d’inclusió i equitat”
Quines són les implicacions ètiques de la irrupció de les noves tecnologies, especialment la intel·ligència artificial, en l’àmbit educatiu?
Com qualsevol nou avenç, té grans possibilitats tècniques o científiques però també dubtes sobre l’ús que se’n faci. Per tant, sorgeixen qüestions d’equitat, de confidencialitat, de veracitat de la informació o de responsabilitat davant la presa de decisions. Són preguntes que ara mateix són damunt la taula. Com que hem de poder formar els infants i dotar-los de criteri davant les noves tecnologies, primer haurem de passar per la formació dels docents, que són els que els acompanyen i eduquen.
Com s’inscriu aquest projecte en la tasca de l’Institut Borja de Bioètica?
L’humanisme cristià és el punt de trobada entre la FECC i l’Institut Borja de Bioètica, aquesta voluntat d’actuar i fer seguint aquests valors o principis cristians. Així mateix, una de les nostres principals activitats és la sensibilització i la formació en la societat sobre el deure de respectar la vida, la dignitat, l’entorn i en especial les persones que estan en situacions d’especial vulnerabilitat. Aquesta mirada ens interessa portar-la a l’escola, que és on es formen els futurs ciutadans.