Barcelona té el privilegi de ser una de les ciutats europees on poder escoltar música religiosa en el marc de la litúrgia. Tot això de la mà de l’Associació d’Amics de les Músiques Polifòniques que aquest curs ha programat un nou cicle de misses polifòniques que arriba a la desena edició. “Aquestes misses s’han convertit en un punt de trobada d’espiritualitat per a persones de tot tipus, ja siguin catòliques o no”, ha sostingut Eusebi Díaz-Morera, president de l’Associació, en un diàleg amb la premsa amb motiu de la fita de la dècada d’aquest esdeveniment.
“Es tracta d’un repertori que no està pensat per a una sala de concerts, sinó que és litúrgia i, per tant, en un temple hi veiem un pols dramàtic molt diferent. Aquí la simbiosi entre espiritualitat i art pren una dimensió molt més gran”, ha assegurat Josep Pons, impulsor de l’Associació i director musical del Gran Teatre del Liceu. De fet, el disseny dels oficis va a càrrec de Jordi-Agustí Piqué, president de l’Institut Litúrgic de Roma, i les homilies les predica Armand Puig, rector de l’Ateneu Universitari Sant Pacià i de la basílica dels Sants Màrtirs Just i Pastor de Barcelona.
Cada temporada se celebren cinc misses polifòniques —tres misses i dos oficis (Nadal i Pasqua)—, cadascuna dedicada a un compositor dels segles XV al XX, com Giovanni Pierluigi da Palestrina, Claudio Monteverdi, Tomás Luis de Victoria, Haydn, Mozart, Johann S. Bach, Joan Cererols…, fins als més contemporanis Igor Stravinski i Paul Hindemith. Les misses se celebren a l’església del monestir de Pedralbes i a la basílica dels Sants Màrtirs Just i Pastor que reuneixen l’acústica apropiada. Des de la temporada passada, aquestes celebracions es poden seguir en directe al web de l’Associació i, posteriorment, es poden visionar al canal de Vimeo.
Barcelona Ars Nova, el braç executor
Les obres són interpretades a capella, amb acompanyament d’orgue o orquestral pel cor Barcelona Ars Nova, un ensemble professional creat en paral·lel a l’Associació i format per solistes vocals que col·laboren amb els millors cors de cambra europeus (Collegium Vocale Gent, Capella Reial de Catalunya…) i dirigit per Mireia Barrera (Premi Nacional de Cultura de la Generalitat de Catalunya 2014) que, alhora, és la directora artística del projecte de les misses polifòniques.
Barrera ha explicat que configurar aquesta coral professional ha estat laboriós, especialment en els primers anys, quan costava trobar veus femenines que interpretessin polifonia antiga, per l’exigència del repertori i pel fet d’assajar vuit hores el dia anterior a la celebració. A partir del cinquè any la coral es va anar consolidant amb un grup fix de dotze intèrprets, en un conjunt flexible que arriba fins als 24 intèrprets en cartera. “Hi ha hagut una evolució en la identitat del grup, per trobar la sonoritat, la comprensió i la comunicació entre tots nosaltres. Al conjunt li agrada molt cantar aquestes misses i oficis en esglésies, atès que hi ha una connexió molt forta amb el públic”, ha subratllat. De fet, aquest conjunt vocal està sortint de l’àmbit pel qual va ser creat i està ampliant el repertori amb música dels segles XX i XXI.
L’Associació d’Amics de les Misses Polifòniques va néixer l’any 2012 de la mà d’un grup de melòmans que volien portar aquesta tradició pròpia d’Alemanya i Àustria a casa nostra. Entre els impulsors hi havia l’editor Jaume Vallcorba i Plana. En aquests deu anys unes 15.000 persones han pogut gaudir d’aquestes celebracions, “amb un element comú: el recolliment”, destaca Díaz-Morera. L’entitat, que cada temporada compta amb un pressupost de 90.000 € aportat pels membres de la Junta, diferents patrocinadors i els assistents, es convertirà properament en una Fundació que durà per nom Fundació Cultural Misses Polifòniques per tal de consolidar i ampliar en un futur el projecte.
Les dues misses polifòniques que tancaran aquesta temporada es faran a la basílica dels Sants Màrtirs Just i Pastor, a les 19h. L’entrada s’ha de reservar a la web de l’entitat i l’aportació és voluntària:
· Diumenge 3 d’abril. Ofici de Setmana Santa: Litúrgia de la Passió.
Passió segons Sant Joan, de Tomás Luis de Victoria (1548-1611), i Lamentacions, d’Alonso Lobo (1555-1617).
· Diumenge 29 de maig. Celebració del desè aniversari.
Missa núm. 5 en Lab M de Franz Schubert (1737-1828), versió cor i orgue.