Tarragona ha acollit dissabte 30 la 16a Jornada de mestres i professors de religió de Catalunya, un acte organitzat pel Secretariat Interdiocesà d’Ensenyament de Catalunya, la Fundació Escola Cristiana de Catalunya i l’Institut Superior de Ciències Religioses de Barcelona.
El tema principal d’aquesta nova edició ha estat el nou currículum de l’assignatura de religió. La trobada, amb més de 230 docents de tots els bisbats amb seu a Catalunya, ha començat al Col·legi Sant Pau Apòstol de Tarragona amb la benvinguda, a càrrec de Rafael Muñoz, delegat d’ensenyament de l’Arquebisbat de Tarragona; d’Yvonne Griley, directora general d’Afers Religiosos de la Generalitat de Catalunya; de Meritxell Ruiz, secretària general de l’Escola Cristiana, i de Mons. Joan Planellas, arquebisbe de Tarragona.
En el seu parlament de benvinguda, l’arquebisbe Joan ha parlat sobre la vocació dels mestres, que “comporta, per principi, una atenció als altres —és a dir, els alumnes— en recerca del seu bé”. A més, ha afegit que “és lògic que un mestre que estima la seva fe desitgi transmetre els continguts i les raons d’allò que viu als alumnes que demanen aquest ensenyament”. Sobre l’assignatura, ha recordat que “cal una classe científicament ben feta tant pel que fa als continguts com a la pedagogia”.
Seguidament s’han iniciat les tres ponències de la Jornada. La primera intervenció ha anat a càrrec de Raquel Pérez, secretària de la comissió d’educació i cultura de la Conferència Episcopal Espanyola, que ha ofert el context, la gènesi —que s’ha caracteritzat per la novetat en la seva consulta i caràcter sinodal—, l’estructura i les oportunitats que representa aquest nou currículum.
Posteriorment, Yolanda Otal, docent als ISCREB i ISCR-Don Bosco, s’ha centrat en els aspectes didàctics i pedagògics; finalment, Manu Andueza, cap de l’àrea teològica de Cristianisme i Justícia, ha ofert la lectura biblicoteològica tot motivant a la formació permanent dels docents de religió.
La segona part de la jornada, aterrant en aspectes més pràctics, ha consistit en l’oferta de dotze tallers específics que han tractat les novetats del nou currículum des d’una mirada polièdrica: diàleg amb les encícliques Laudato Si’ i Fratelli Tutti, el reforç de la vessant cultural i patrimonial, el diàleg amb les altres matèries, etc.
La tercera part de la Jornada, ja a la tarda, ha ofert als participants tres tallers de caràcter cultural aprofitant l’avinentesa de la localització del Col·legi Sant Pau Apòstol: una xerrada sobre els inicis del cristianisme a la Tarraconense, una visita al Museu Diocesà de l’Arquebisbat de Tarragona i la descoberta pedagògica del Museu Bíblic Tarraconense.
La clausura de la Jornada ha tingut lloc en la celebració eucarística a la Catedral de Tarragona, presidida per l’arquebisbe Joan Planellas. Durant la missa s’ha llegit el manifest final en reconeixement del servei, acompanyament i proposta de sentit que ha proporcionat l’assignatura de religió a la comunitat educativa, especialment en aquest temps de pandèmia.
Els assistents a la jornada han rebut la corresponent certificació que acredita sis hores de formació, les quals seran reconegudes també per les formacions de trenta hores programades pels diferents ISCR de Catalunya sobre la programació de la religió amb el nou currículum.
Finalment, com a novetat en l’àmbit de la innovació en la matèria de la religió, en aquesta Jornada s’ha fet difusió de les bases de la primera edició del Premi Encoratja!, el certamen de promoció del Pacte Educatiu Global convocat per la FPCEE-Blanquerna i l’Escola Cristiana amb el suport del SIERC.