El paper de les activitats de lleure educatiu com a espais d’equitat i d’igualtat d’oportunitats ha protagonitzat dijous 29 de febrer una nova edició del Fòrum Social Pere Tarrés, l’entorn de debat i reflexió de la Fundació Pere Tarrés, que ha tingut com a ponent la consellera d’Educació de la Generalitat, Anna Simó. Ha lamentat que avui dia les principals desigualtats educatives es troben precisament fora de l’aula i ha anunciat un pla de xoc per afavorir la igualtat d’oportunitats en l’àmbit del lleure educatiu “amb més finançament, més visibilitat i més perspectiva inclusiva”.
“El creixement i el desenvolupament dels infants han d’anar més enllà del que passa a l’aula”, ha assegurat la consellera. “Les activitats fora de l’aula permeten formar la persona no només des del punt de vista de l’adquisició de coneixements, sinó també en els àmbits de salut, valors i emocions”, ha afegit.
Ha lamentat que, amb una escola universal, les principals desigualtats educatives es generen precisament en el lleure: “A l’escola, els alumnes a priori són iguals i tenen les mateixes oportunitats d’aprendre, però què passa fora de l’escola? Aquesta és per a mi la gran bretxa educativa actual i des del departament volem afavorir la igualtat d’oportunitats en l’accés al lleure educatiu per afrontar-la. Aquesta serà una de les polítiques més destacables que afrontarem, juntament amb lluita contra la segregació escolar.”
Així, Simó ha anunciat un pla d’educació a temps complet que el Govern desplegarà des d’ara i fins al 2030 i que ha de desenvolupar-se “des del continu pedagògic entre els diferents espais educatius i amb la coordinació amb tots els agents del sector, connectant el dins i el fora de l’escola”. Per tal de fer efectiu aquest pla, ha reclamat la complicitat de les entitats socials i educatives presents a l’acte: “Comptem amb les entitats del tercer sector. Ni podem ni volem fer-ho sols, necessitem la vostra experiència i valors.”
En aquesta mateixa línia, ha reivindicat l’espai migdia com “un espai educatiu i un servei essencial per a les famílies” i ha anunciat que el seu departament millorarà el sistema de gestió del monitoratge de suport “per ressituar aquesta figura professional”.
En tot cas, la consellera ha vinculat la necessitat de millorar l’escola amb la lluita contra la pobresa i l’exclusió social: “Les polítiques educatives han d’anar acompanyades de polítiques socials. Només millorarem els resultats acadèmics si millorem també els indicadors econòmics i socials, i les recents dades de pobresa infantil són un cop de puny a la panxa, una injustícia que ens interpel·la i que hem de combatre.”
En aquest sentit, ha destacat que els pressupostos inclouen 35 milions d’euros per a l’escola inclusiva i un 5% més d’inversió (410 euros de més) per infant. També preveuen un increment de 43 milions d’euros en ajuts de menjador. Malauradament, Simó va reconèixer que aquest increment de recursos “no arribarà a tothom com caldria” perquè el sistema “encara no té la robustesa necessària”.
Durant la seva intervenció, també ha anunciat altres iniciatives, com un projecte per fer universal l’accés a l’art i a la cultura, i ha agraït el compromís de les entitats de lleure en la promoció de la llengua catalana, “que és una qüestió social d’igualtat d’oportunitats per a tothom”.