La innovació ens genera reptes diaris i ens demana l’adquisició de noves habilitats, per adaptar-la i fer-la més humana constantment. Els equips docents i els responsables d’innovació dels nostres centres educatius emprem la tecnologia, com a instrument, per aconseguir noves estratègies més motivadores i facilitadores de l’aprenentatge significatiu. A la nostra escola Manyanet Les Corts, s’ha creat un nou espai d’aprenentatge: L’aula immersiva.
El model educatiu de la nostra institució es basa en la teoria de les Intel·ligències Múltiples de Howard Gardner. Res millor que potenciar l’aprenentatge del nostre alumnat, mitjançant les aules immersives i/o multisensorials, per treballar-les des de totes les seves possibles dimensions. Despertar la curiositat, utilitzar els nostres sentits per aprendre el mateix des de la perspectiva diferent de cadascú, amb un grau d’interacció i aplicar el Learning by doing, que permet l’alumnat interaccionar amb l’escenari de l’aprenentatge.
Com a proposta inicial, dues mestres, Almudena Meroño i Maria Vigo, van dissenyar un projecte de comprensió anomenat La mirada d’un geni (Pablo Picasso) on l’alumnat d’Infantil va descobrir, interpretar i analitzar la vida, les obres i el procés de creació que utilitzava l’autor. Tot estava creat amb materials que pretenien aconseguir el grau més alt de percepció multisensorial. Com a complement al treball de projecte, es van generar tres espais amb activitats d’aprenentatge dintre l’aula on els més petits escoltaven el poema de Rafael Alberti Los ojos de Picasso; una taula de llum amb els materials necessaris per confeccionar un autoretrat i un tercer, on treballaven interactuant amb la pantalla immersiva.
Degut a la poca diversitat de materials compatibles amb escenaris 3D i vídeo 360º que existeixen en algunes etapes educatives, de moment ha calgut crear un disseny propi. Hem pogut visitar l’atelier de Pablo Picasso on dissenyava i creava les seves obres d’art, ens hem traslladat al París de l’època i hem compartit la creació d’un autoretrat a partir de la seva tècnica.
Els beneficis immediats que s’ha aconseguit són: un nivell altíssim de concentració de l’alumnat perquè participa activament en l’experiència; una interiorització dels continguts o sabers treballats de forma natural i fluida; un desenvolupament multisensorial envers l’art i una inspiració automàtica envers la creativitat. Alhora, el treball en grups cooperatius, que treballen a diari, afavoreix els llaços emocionals amb el grup classe, els ajuda a resoldre els problemes que es plantegen i fomenta els valors de col·laboració i companyonia.