El curs ha acabat, comencen tres mesos que molts cops són entesos com de pura aturada, sota l’empara de la pretesa sinonímia entre vacances i descans. No obstant això, aquest recés entre cursos existeix per airejar-se de les taules de multiplicar i de les síl·labes tòniques, però brinda una oportunitat per a la formació en altres àrees sense la dinàmica de deures ni exàmens. Es tracta de crear espais per a l’exploració d’interessos i l’aprendre per aprendre.
Així mateix, cal recordar que no tot aprenentatge es dona en una aula. Així doncs, en pensar en activitats per fer en família és interessant veure-les, no només com una manera de passar l’estona, sinó com una oportunitat de fer coses amb substància. No és qüestió de transformar l’excursió a l’aquari en una classe de zoologia, però sí de fer servir la vella estratègia de predicar amb l’exemple.
Segons la tradició del Jólabókaflód, els islandesos es regalen llibres a la Nit de Nadal i es passen la nit llegint en comunitat. Aquesta ha estat la inspiració per a la iniciativa de les festes de lectura, aprofitant la tendència humana a la imitació. Què ens impedeix recrear aquesta dinàmica a casa durant l’estiu? En deixar tots els llibres començats al mateix lloc, un que estigui a mà, quan algú comenci a llegir en una zona comuna, sense pantalles, és més probable que els altres repliquin aquesta conducta.
A més, si bé és cert que el foment de l’hàbit lector ja és en ell mateix una acció de l’àmbit de l’educació, fora de les aules el ventall de possibilitats s’obre molt més. Al col·legi el pla lector sol contemplar una sèrie de títols recomanats o fins i tot obligatoris, però a casa els nois poden marxar d’aventures a Unicòrnia o revisitar els mites clàssics a través de les peripècies de Percy Jackson.
Complementàriament, les vacances també proporcionen una oportunitat que, sovint, la manca de temps ens nega al nostre dia. Avui dia, les diferents plataformes ens ofereixen continguts sens fi pensats específicament per al públic infantil, que són segurs per veure’ls sense acompanyament. Les vacances, però, ens ofereixen l’espai per compartir algunes pel·lícules que poden iniciar converses si oferim la guia necessària. West Side Story, per exemple, parla de la importància de llimar asprors a temps i La lladre de llibres, per als més agosarats, del que és una dictadura, la fam en temps de guerra, la caritat fins i tot a risc de la pròpia seguretat i l’apreciació dels llibres i l’alfabetització.
Segur que tots hem pensat en més d’un tema que ens agradaria tractar o activitat que ens agradaria fer amb els nens, i que solem descartar pensant “no hi arribo”. Doncs bé, les vacances ens donen el temps perquè hi arribem.