La Fundació Escola Cristiana de Catalunya (FECC) i la Facultat de Ciències de l’Educació Blanquerna-Universitat Ramon Llull han arribat a un acord per tal de crear una borsa de treball d’emergència que pugui donar resposta a la situació alarmant que la sisena onada de la pandèmia està provocant als centres concertats de Catalunya, on creix el nombre de baixes entre els docents.
“Aquest acord vol oferir a les nostres escoles graduats i estudiants de Blanquerna-URL per contrarestar les baixes de professorat provocades per la sisena onada del Covid-19 que els centres pateixen”, ha explicat Meritxell Ruiz, secretària general de la FECC, a la roda de premsa que ha tingut lloc el dilluns 17 de gener per presentar aquesta borsa de treball.
Tant la FECC com Blanquerna-URL posen a disposició dels centres concertats diversos perfils: estudiants de doble grau que ja han finalitzat un grau d’Infantil o de Primària, estudiants de màsters universitaris d’educació que tenen també un grau finalitzat i estudiants d’últim curs de Magisteri que no disposen encara de la titulació però sí de la preparació per cobrir aquestes necessitats excepcionals.
Jordi Riera, degà de la Facultat de Psicologia, Ciències de l’Educació i de l’Esport Blanquerna-URL, ha donat a conèixer que el dissabte 15 de gener s’havia enviat una carta a “tots els estudiants d’Educació de Blanquerna-URL i la resposta ha estat desbordant i solidària“. Aquesta borsa ja té més de 130 estudiants disponibles per a una incorporació immediata i ha rebut una seixantena de peticions per part de les escoles de la FECC.
“Hem de fer infinites trucades per tal de trobar a algú per fer-les”
Xavier Roura, director pedagògic d’ESO i Batxillerat de l’escola concertada Vedruna Palamós, en declaracions a Catalunya Cristiana, defineix la situació com a “dramàtica”. “Nosaltres, com a Fundació Vedruna, disposem d’una borsa de treball de la qual estirem per tal de fer les substitucions, però ara mateix ja no existeix i hem de fer infinites trucades per tal de trobar a algú per fer-les. Ara mateix, algunes no poden ser cobertes”, afirma.
“L’escola pública —posa de relleu Xavier Roura— fa aquest procés de manera automatitzada i sense cap escrúpol. Ens estem trobant més d’una vegada que docents que fan substitucions amb nosaltres són cridats per la pública i han de marxar d’un dia per l’altre. Estem completament desprotegits davant d’això. En aquests moments, el Departament d’Educació està desvestint un sant per tal de vestir-ne un altre. És una situació desesperant. Esperem que la pandèmia ens doni una petita treva i que aquest període de temps que està sent intens sigui curt.”
Pel que fa a l’adaptació dels alumnes a aquest canvi de docent, Roura comenta que “dependrà de l’edat de l’alumne, però sempre és un procés lent”. I afegeix: “Les substitucions d’aquests dies són molt curtes i fan que passin a ser meres vigilàncies d’alumnes.”
Així mateix, el director pedagògic d’ESO i Batxillerat de l’escola Vedruna Palamós assenyala que “el canvi de protocols afegit a una variant del Covid més contagiosa ha provocat l’aparició de més positius i ha multiplicat les gestions administratives per tal de fer arribar de manera personalitzada les indicacions que determina Salut. Els equips directius anem sobresaturats i la feina s’ha multiplicat”.