La Fundació Pere Tarrés proposa als partits que concorren a les eleccions municipals 10 accions per situar els infants com una prioritat política. La situació de vulnerabilitat de les famílies es manté després de tres anys seguits de crisis, segons diversos informes i tal com reflecteixen també les dades de l’enquesta anual de l’Institut Nacional d’Estadística.
En aquest context, els infants són els que pateixen més les conseqüències de les desigualtats. Un 28% dels infants menors de 16 anys es troben a Catalunya en risc de pobresa, segons les dades recents de l’Idescat.
Una dada molt preocupant que contrasta amb una altra: les polítiques d’infància i joventut només representen un 1% del PIB
La infància no és una prioritat política, i en aquest context, la Fundació Pere Tarrés ha fet arribar als diferents partits polítics que concorren a les eleccions municipals del 28 de maig vinent un document amb 10 propostes per aconseguir uns municipis més educatius i propers i que responguin a les necessitats actuals dels infants i joves.
La Fundació Pere Tarrés considera que les eleccions municipals d’aquest 2023 poden suposar una oportunitat immillorable per començar a revertir, des de la proximitat i l’acció directa, les situacions d’injustícia i desigualtat en què cada dia es troben milers d’infants a Catalunya i per construir poblacions on els nens i nenes creixin i es desenvolupin feliços i amb totes les garanties.
El document planteja accions que poden millorar la situació de la infància i que es poden desenvolupar des de la proximitat i les competències municipals
Algunes d’aquestes propostes són potenciar els centres d’esplai i els agrupaments escoltes dels municipis, acompanyar la petita infància amb serveis que ofereixin experiències enriquidores, dissenyar municipis amigables per als nens i les nenes, afavorir la participació dels infants tot impulsant espais d’escolta activa, generar espais inclusius o acompanyar també les famílies perquè disposin de les condicions laborals, culturals, educatives, d’habitatge i sanitàries que permetin que els infants creixin en condicions dignes i enriquidores, entre d’altres.
La necessitat de polítiques públiques i d’una iniciativa social decidida en favor dels infants s’explica per diverses dades que mostren que la situació de la infància no és ni de bon tros la ideal, després de diverses crisis successives que han afectat els col·lectius més vulnerables.
El 48% dels nois i noies abandona els estudis de forma prematura, i els que estudien, repeteixen curs 5,5 vegades més que els alumnes amb millors condicions econòmiques. En termes generals, Catalunya té una taxa de gairebé el 15% d’abandonament escolar, mentre que la mitjana a la Unió Europea es troba per sota del 10%.
Un 20% dels infants no poden fer activitats esportives o de lleure educatiu al llarg del curs, gairebé un 9,5% tenen altes probabilitats de patir problemes de salut mental, un 7% no ha pogut fer servir un ordinador en els darrers 3 mesos i un 10% dels nens i nenes que assisteixen als centres socioeducatius formen part d’una família que viu en un habitatge ocupat.
A tot això, s’hi sumen altres problemàtiques vinculades a salut física i desequilibris en l’alimentació, a l’accés a una escola inclusiva que pugui respondre a les seves necessitats o a l’accés a un reforç educatiu necessari en molts casos.
D’altra banda, un informe fet públic recentment per la Fundació Pere Tarrés concloïa també que la situació de vulnerabilitat de les famílies que sol·liciten cada any beques perquè els seus fills i filles puguin gaudir d’activitats de lleure a l’estiu es manté i que, per exemple, tres de cada quatre d’aquestes famílies (un 77%) se situen per sota del llindar de pobresa, unes xifres que amaguen una realitat diària extremadament complicada.
Podeu consultar les 10 propostes AQUÍ