L’acabament de l’estiu i l’inici del curs escolar arriben sempre acompanyats d’un ventall d’emocions que no sempre són fàcils de gestionar. Tornar a l’aula i retrobar els companys i mestres després d’un estiu en què hem desconnectat tant i durant tants dies pot generar neguits i angoixes, especialment entre els infants més petits. Afrontar amb empatia i normalitat aquestes situacions, en un moment que sol coincidir també amb el retorn a la rutina laboral, pot convertir-se en un repte tant per als infants com per als adults de la família.
Amb una mica de preparació i uns quants consells pràctics, la transició pot ser més suau i fins i tot divertida. Des de la seva experiència com a entitat que porta més de seixanta anys dedicada a desenvolupar projectes d’educació en el lleure, la Fundació Pere Tarrés proposa deu consells per aplicar en família per permetre una entrada de curs més agradable i il·lusionant, acompanyats d’algunes dinàmiques basades en el joc que poden ajudar a visualitzar com posar en pràctica aquests petits canvis en el dia a dia. Aquests consells han estat proposats per Helena Gregorio, del Departament d’Escola i Lleure de la Fundació Pere Tarrés.
- Tanca simbòlicament l’estiu i planifica bé l’aterratge a l’escola. Després de setmanes de desconnexió, cal fer una reconnexió progressiva a les rutines escolars uns dies abans, preparant-nos mentalment per al nou curs. Podem fer un tancament simbòlic organitzant una nit d’històries on cada membre de la família comparteixi el moment més especial de les vacances.
- Prepara el primer dia. El primer dia és important. Cal preparar-lo el dia abans i llevar-nos i llevar els infants amb temps per fer una transició reposada. Una manera divertida que el matí del primer dia estigui tot a punt pot ser fer el dia abans una “caça del tresor escolar”, amb pistes que portin l’infant a trobar tot allò que necessiti per a l’escola.
- Pregunta-li com li ha anat el dia. Interessa’t sobre la jornada del teu fill o filla, pregunta-li què ha fet o què ha après. Especialment el primer dia pel component emocional que pot tenir, però també és important dedicar cada dia al llarg del curs un moment a reflexionar sobre la jornada.
- Estableix rutines conjuntament i de mutu acord. Al llarg dels dies següents, serà molt important, després de setmanes en què la improvisació ha passat per sobre de les rutines, destinar moments del dia per estudiar, llegir i també per descansar. Després de sopar, podem llegir un llibre junts amb els nostres fills i filles durant vint minuts abans d’anar a dormir.
- Llegeix amb ells i elles. La lectura és una activitat recomanable i profitosa a qualsevol edat, però especialment en les primeres etapes educatives és bàsica: els llibres obren noves finestres al món, promouen la connexió amb els altres, fomenten la imaginació i la creativitat i afavoreixen l’aprenentatge. Així que és bàsic que de ben petits acompanyem els nostres infants en la descoberta de la lectura.
- Busca espais fixos i prepara’ls perquè siguin agradables per estudiar i fer les tasques d’escola. Sempre que ens sigui possible, és molt recomanable trobar un lloc tranquil, lluminós i ben equipat a casa perquè el nostre fill o filla pugui estudiar o fer els deures. És recomanable deixar que els infants puguin personalitzar el seu material escolar amb adhesius, dibuixos, cintes de colors… Això farà que augmenti la seva motivació per les taques de l’escola.
- Parla amb els i les mestres. Tant si són nous com si ja els coneixem, cal saber què esperen del teu fill o filla, de les seves emocions, relacions i del seu desenvolupament en l’espai educatiu. Assisteix a les reunions de l’escola i pregunta als i les mestres com podem ajudar des de casa.
- Ofereix-los ajuda amb els deures. Si el teu fill o filla té problemes a l’hora de fer les tasques que porta de l’escola, és important reforçar-los amb la teva ajuda. Si el teu fill o filla vol saber més coses sobre algun tema del qual tu no n’estàs prou informat, busca informació o activitats programades per tal d’aprendre junts aquest nou coneixement.
- Redueix el temps destinat a pantalles. La consola de jocs, els mòbils o les tauletes han estat companys de viatge aquestes vacances, però ara cal anar reduint-ne l’ús. No deixis que passin moltes hores davant de la pantalla i intenta que aquest no sigui l’únic recurs d’oci.
- Escolta’l i participa de la vida de l’escola. Si el teu fill està preocupat per alguna cosa que viu a l’escola o durant el seu dia a dia, escolta’l i ajuda’l a trobar la manera de canalitzar els seus sentiments.
Aquestes deu recomanacions es podrien resumir en una: acompanya el teu fill o filla, escolta’l i estigues present i pendent de la seva evolució emocional davant d’un repte tan important com és encetar un nou curs lectiu. Les emocions i els neguits que segur que sorgiran aquests dies no sempre són fàcils d’expressar amb paraules. Cal ajudar els infants de casa a expressar aquests sentiments i a comprendre’ls, i sobretot, a entendre que cap d’aquestes emocions és dolenta. Totes són necessàries i de totes en podem aprendre.