Heu intentat mai muntar un moble d’IKEA?

Alguna vegada, quan tot semblava que anava bé, en passa alguna: no trobem una eina necessària, ens sobren o falten peces… I és que, per molt que ens esforcem a intentar seguir les instruccions i evitar les adversitats, contratemps de naturalesa i nivell de gravetat divers apareixeran a la nostra vida. Potser en el moment més inesperat, quan ja albiràvem el moble nou a la sala. Amb tot, posseïm la llibertat d’escollir com afrontar-ho i, per això, és crucial comptar amb eines que ens ajudin a afrontar, superar i fins i tot fer servir les dificultats com a trampolí per obtenir un creixement personal, els obstacles que ens anem trobant pel camí. En altres paraules, a ser resilients.

El foment de la resiliència és un repte que la societat ha d’afrontar. L’escola, a causa de la seva naturalesa especial, pot ser-ne un lloc idoni. En aquesta línia, disposem d’una arma poderosa poc tinguda en compte: el sentit de l’humor. El sentit de l’humor ha estat emprat —i els seus beneficis analitzats mitjançant diferents estudis empírics— en medicina, especialment amb la presència de pallassos a hospitals, i en economia i empresa, sobretot pel que fa al paper d’un bon líder en la gestió d’equips de treball. Són pràcticament inexistents, però, la seva utilització i aquestes recerques en l’àmbit educatiu. Pot ser que hi hagi alguna cosa que ens estem perdent?

El sentit de l’humor aliat de la resiliència és aquell que, malgrat reconèixer l’existència de problemes, no cau en un sarcasme o ironia destructiva, sinó que serveix com a estratègia de distracció de pensaments pertorbadors, estableix un distanciament entre la persona i les seves circumstàncies amenaçants, ajuda a canviar el punt de vista, afavoreix l’alliberament de tensió emocional i incrementa les emocions positives. És un recurs que enforteix les aliances educatives, sentiments de pertinença i identitat grupal. A més, facilita la transmissió de continguts i pot incrementar l’atenció, la motivació, la memorització i el pensament divergent vinculat a la generació de noves alternatives per trobar solucions creatives.

Consegüentment, la recerca sobre la rellevància del sentit de l’humor com a pilar de resiliència podria tenir implicacions en el desenvolupament de recursos pedagògics per impulsar la construcció d’un ambient educatiu riurelient que potenciï actituds positives i alegres, contribuint així al desenvolupament d’una capacitat més bona per afrontar els reptes de l’educació i de la vida.

L’àgora de l’Església a Catalunya només és possible si hi ets tu. Fes-te de la comunitat "Catalunya Cristiana"!