El P. Miquel Estradé, monjo de Montserrat i escriptor,comentant el passatge evangèlic de Jesús a la sinagoga de Cafarnaüm (Lluc 4,18)feia notar que el Mestre, en proclamar la lectura d’Isaïes, va ometre el darrerverset del profeta: «I a anunciar el dia de la revenja del nostre Déu» (Isaïes61,2) perquè Jesús no havia vingut a anunciar un Déu de revenja, sinó un Déu deperdó. En aquesta mateixa línia s’ha manifestat el papa Francesc en el seudarrer viatge a Birmània i Bangladesh, que glossem àmpliament en aquest númerode Catalunya Cristiana. El Bisbe de Roma és conscient de les ferides quepateixen els birmans, en particular les minories ètniques rohingya, kachim,shan i mon, però ha manifestat que «hi ha la temptació de respondre a aquestesferides (…) de manera profundament equivocada. Pensem que la guarició potvenir de la ira i de la venjança. Tanmateix el camí de la revenja no és el camíde Jesús».
Aquestes paraules poden ser aplicades a d’altres contextos,fins i tot al nostre. Quan hom se sent ferit, ofès o menystingut en la sevadignitat, com a persona o com a poble, quan hom sent que forma part d’unaminoria, és més fàcil que caigui en la temptació de voler recórrer al camí dela revenja que, insistim, no és el camí del cristià.
El Papa va recordar també que en l’Eucaristia «aprenem comtrobar repòs en les ferides de Jesús, i a ser purificats de tots els nostrespecats i camins errats». I continuava, bellament, «un lloc on assaborir elbàlsam saludable de la misericòrdia i trobar la força per dur-lo als altres,per ungir cada ferida i record dolorós».
Hem començat el camí de l’Advent. Una pregària antigademana: «Veniu i morirem a l’home vell per viure d’una manera nova. Veniu i enssentirem forts.» El camí de l’Advent és també un camí de conversió personal icomunitària. Demanem que la revenja deixi pas al perdó. El filòsof Paul Ricoeurparlava del perdó difícil com una proposta ètica i política. Qualificava elperdó de «difícil» perquè és el resultat de l’equació entre la profunditat dela falta i la mateixa alçada del perdó. Però concloïa que el perdó supera ladificultat perquè constitueix un nou relat que irromp en la realitat políticaen transformar l’acció de la persona.