El periodista i escriptor Francesc Canosa afirma que “el litigi de les obres de la Franja de Ponent supera l’art”

En declaracions al programa A Primera Hora de Ràdio Estel, el periodista i autor del llibre Sixena, la croada de la memòria, Francesc Canosa, ha explicat l’origen del conflicte de l’art a la Franja: “El litigi de les obres d’art afecta el territori de la Franja de Ponent, que des de fa setze segles pertany a la Tarraconense, i vuit segles va estar com a bisbat de Lleida, fins que a finals del segle XX aquest centenar de parròquies de la Franja es van annexionar al recent creat bisbat de Barbaste-Montsó. A partir d’aquest moment és quan es trenca amb tots els lligams culturals i lingüístics, amb una clara intencionalitat de dinamitar amb tot això, i es comencen a fer les reclamacions de les obres d’art”.
En aquesta línia, Canosa ha explicat que “les primeres reclamacions que es van fer són les obres d’art de Sixena, 97 obres que, en aquests moments, es troben al Monestir de Vilanova de Sixena, amb una sentència judicial no ferma, a més de les pintures murals que estan al Museu Nacional d’Art de Catalunya que també tenen una sentència, però que no està executada”. Ha afegit que “els experts han recomanat reiteradament que no es traslladin les obres per no malmetre-les”.
Aquest dijous “va començar el judici de la segona reclamació que ha estat preparant Aragó des de fa molts anys”, ha dit Canosa. L’objecte del judici són les 111 obres d’aquest centenar de parròquies separades del bisbat de Lleida. Segons Canosa, tal com explica en el seu llibre Sixena, la croada de la memòria, “el litigi de les obres supera l’art. Es tracta d’una qüestió sobretot de memòria, perquè a Catalunya passa un fet diferenciat de l’Estat espanyol: el principal problema que hi ha és que els límits polítics del bisbat de Lleida (la franja era administrativament Aragó), no coincideixen amb els límits culturals”. Per aquest motiu, Canosa creu que s’ha volgut desmantellar el Museu de Lleida, el segon museu diocesà de Catalunya: “En aquest litigi no només estem parlant d’objectes d’obres d’art, sinó d’objectes que expliquen la nostra història”.
Francesc Canosa també ha volgut remarcar que “la importància de les obres no és només quantitativa, sinó que marca la reinvidicació d’un patrimoni”. El conflicte de Sixena, diu Canosa, “fa tremolar l’any 2016, any en què surten les sentències, els nostres morts. I fa que gent catòlica o no catòlica surtin a defensar les obres d’art, que formen part d’una memòria col·lectiva”. A més, Canosa ha destacat la figura del bisbe Messeguer de Lleida com “la persona gràcies a la qual, avui dia, podem parlar del Museu de Lleida, on hi ha obres d’art que no s’han fet malbé”.
Aquest dijous ha arrencat el judici civil per decidir la propietat de les 111 obres d’art de parròquies de la Franja de Ponent que són al Museu de Lleida. El bisbat de Barbastre-Montsó va presentar una denúncia al de Lleida i al Consorci del Museu de Lleida, Diocesà i Comarcal per reclamar el retorn a l’Aragó d’aquestes obres, però el Consorci recorda que estan protegides per la llei del patrimoni català.
Respecte a la qüestió de les obres de la Franja de Ponent, en una entrevista a Catalunya Cristiana, Jordi Bonet, qui va ser director general del Patrimoni Artístic i Cultural de la Generalitat de Catalunya, va afirmar que des del departament de Cultura es van adquirir, pagant-les al comptat, 44 obres del monestir de Vilanova de Sixena per fer un favor a les monges, que necessitàven diners per construir un nou monestir a Valldoreix. Aquestes obres van estar exposades al Museu de Lleida fins a l’11 de desembre del 2017, quan van fer el camí de retorn a Sixena.
Pots tornar a escoltar l’entrevista (a partir del minut 18) AQUÍ

L’àgora de l’Església a Catalunya només és possible si hi ets tu. Fes-te de la comunitat "Catalunya Cristiana"!