Arreu del món hi ha 100.000 reproduccions, en diferents formats, d’una obra que Guido Dettoni della Grazia va trigar tres anys a crear i que avui dia, vint anys després, encara li continua deparant moltes sorpreses. «La primera Maria va sorgir l’any 1995, fa 23 anys, i encara continua passant de mà en mà», m’explica Guido. «És la gent, i no el mercat, qui l’ha cotitzada.»
«Fins que no toques la imatge no la comprens del tot. La seva totalitat només t’arriba quan la contens a les mans», em diu Guido, alhora que em parla del seu procés creatiu: «Primer faig una estona de meditació perquè quan he de treballar m’he de buidar, no he de tenir intencions intencionades. Un cop iniciat el procés creatiu, les mans van modelant fins que sento que ha arribat el moment d’obrir els ulls i descobrir l’obra. Després la interpretes i li dones nom. És fruit del més pregon de l’ésser: de la teva memòria, de les teves experiències. Tot el que has viscut pren forma en el moment que et deixes anar.»
L’obra és una creació de l’artista, això no es pot negar, però segons Guido cada persona que la toca li dona un nou significat. «Maria és una obra universal. He vist jueus, musulmans, hindús i persones no creients amb Maria a les mans. Hi ha gent que m’escriu per dir-me que ha demanat de ser enterrada amb aquesta obra.»
Obra d’inspiració cristiana
Al gran parc del castell Sforzesco de Milà es va gestar la vocació artística de Guido Dettoni della Grazia, nascut a Milà l’any 1946. «De petit», explica, «em portaven al parc a jugar. Fent pastetes amb l’aigua de la font vaig descobrir la relació entre les meves mans i la matèria.» Aquella descoberta, unida al testimoni de la seva mare, que era escultora, va ser el punt de partida d’un itinerari artístic que ha combinat pintura i escultura, fins a acabar-se centrant en aquesta darrera disciplina.
Després de vint anys residint a Palma de Mallorca (l’obra Rostre de Crist s’exposa de forma permanent a l’església de Sant Miquel de Palma), Guido Dettoni della Grazia s’ha establert definitivament a Barcelona, la ciutat que li va robar el cor l’any 1960, quan tenia 14 anys.
El volum de l’obra inèdita de Guido Dettoni és ingent: unes 200 obres que ningú no coneix encara. Caldrà estar atents, doncs, al moment que retiri el vel que les cobreix. Més informació: www.maria.tk.