Reflexionar sobre la vessant pedagògica de l’estona de menjador a les escoles, oferir eines i coneixement pràctic sobre el treball integral que s’hi realitza i proposar bones pràctiques als equips educatius. Aquests són els principals objectius de Menjadors escolars. Espais educatius de qualitat, nou llibre editat per la Fundació Pere Tarrés i Editorial Claret. Vol ser un manual de referència per als professionals del sector del lleure educatiu que desenvolupen la seva tasca a l’espai migdia escolar, tant l’equip educatiu com les persones encarregades de la coordinació i direcció.
Aquesta nova publicació neix de la constatació que, tot i la creixent importància que en els últims anys estan adquirint els programes de lleure fora de l’aula com a espais educatius de primer ordre, existeixen poques publicacions que reflexionin a fons sobre la feina que s’hi desenvolupa i sobre els professionals que la porten a terme. Per això, el llibre vol “aportar una mirada global al potencial i al funcionament d’aquest servei educatiu”, segons afirma el director adjunt de la Fundació Pere Tarrés, Rafael Ruiz de Gauna, en la introducció.
La publicació es divideix en quatre blocs, que aborden els grans temes a tenir en compte, sempre amb un enfocament que destaca el vessant educatiu d’aquests espais. El primer situa en quin marc i context es fa l’activitat i com s’ha de vincular amb el projecte del centre escolar. El segon aborda més directament la gestió i el model, amb les diverses implicacions que s’hi poden trobar: laborals, legals, econòmiques o de l’equip de monitors, així com el paper dels infants.
L’obra també planteja la dimensió nutricional i de salut que comporta el menjador escolar, un espai essencial per a l’adquisició d’hàbits alimentaris saludables. I en el darrer capítol, ofereix propostes de bones pràctiques que poden inspirar experiències i contribuir al desenvolupament d’hàbits i valors, i qüestions més pragmàtiques com orientacions per actuar en cas d’accident. La publicació conclou amb un epíleg autoavaluatiu que resumeix en deu claus quins són els aspectes que cal tenir en compte per desenvolupar un bon servei de menjador a l’escola.
“Les estones del migdia són rellevants per als infants. A banda de cobrir les necessitats alimentàries de forma saludable, que de vegades no troben equivalent a casa amb economies precàries o estrès laboral, es complementen amb activitats o espais creatius que els permeten ser ells mateixos i desenvolupar habilitats i relacions que, sovint, no troben en cap altre entorn. A més, ajuden els educadors i educadores a incidir sobre determinats aspectes del benestar físic i emocional dels infants”, ha reflexionat Ruiz de Gauna durant la presentació del llibre.
En el mateix acte, Jordi Collet, catedràtic de Sociologia de l’Educació i professor de Sociologia de l’Educació de la UVIC, ha reclamat la universalització de les activitats de lleure educatiu com el menjador escolar. “Si les polítiques de lleure educatiu no són universals, se’n beneficien només les classes socials més afavorides. Una veritable equitat comporta que també els infants en situació de més vulnerabilitat puguin gaudir d’activitats com els espais de lleure al migdia”, ha dit.
La publicació combina reflexió i pràctica, amb la finalitat de potenciar un espai que progressivament ha esdevingut més important en la vida dels infants i de les famílies. L’anàlisi es realitza des del coneixement adquirit per la Fundació Pere Tarrés en la gestió diària d’una seixantena d’espais migdia arreu de Catalunya, pels quals passen anualment uns 18.000 infants i joves, i de la formació de monitors i directors de lleure, en què la Fundació va ser pionera i que cada any forma més de 2.000 joves.