Els dies 3 i 4 de novembre la Facultat d’Educació Social i Treball Social Pere Tarrés-Universitat Ramon Llull organitza a Barcelona el I Congrés Internacional de Lleure Educatiu i Acció Sociocultural. Seran unes jornades que reuniran experts internacionals en aquest àmbit i debatran qüestions com el paper de les activitats de lleure educatiu com a espais per promoure la cohesió social.
Nombrosos estudis reconeixen els beneficis que té el lleure educatiu i l’acció sociocultural per al desenvolupament de les persones. Milloren la qualitat de vida i afavoreixen processos d’incorporació social i d’igualtat d’oportunitat, especialment, dels infants, adolescents i joves que provenen de famílies en situació de vulnerabilitat.
En aquests espais educatius i socials adquireixen molts coneixements que no poden aprendre a les aules, com ara gestionar les emocions o treballar valors com la solidaritat, la cooperació o la igualtat.
Segons el llibre “Educació 360: més enllà del temps lectiu”, un 20% dels infants no fa cap activitat extraescolar
Malgrat aquests beneficis, segons el llibre Educació 360: més enllà del temps lectiu, de la Fundació Bofill, aproximadament un 20% dels infants no fa cap activitat extraescolar. Això suposa una greu limitació de les seves oportunitats educatives, i més en un moment en què l’escolarització és universal; per tant, les desigualtats es donen fora de l’aula.
Durant la pandèmia, el lleure educatiu també va ser cabdal per a moltes persones, que van trobar en aquestes activitats un bàlsam enmig de la crisi sanitària, social i econòmica que va desencadenar el Covid-19.
Segons un estudi encarregat per Didania a la Facultat d’Educació Social i Treball Social Pere Tarrés-URL, un 92% de les entitats de lleure educatiu s’han adaptat al context d’emergència per acompanyar els infants i les seves famílies, així com ajudar-los a gestionar les seves emocions.
El Congrés aprofundirà tres grans reptes actuals: l’accés universal al lleure i a l’acció sociocultural, especialment per a persones més vulnerables i amb una perspectiva intergeneracional, el treball conjunt entre els principals agents socioeducatius i compartir metodologies i pràctiques contrastades.
Més enllà d’aquests tres reptes, també abordarà qüestions com, per exemple, de quina manera el lleure educatiu pot contribuir a fomentar actituds de tolerància i respecte a la diversitat; propiciar un desenvolupament saludable de les persones i la societat; ser un motor de desenvolupament individual i comunitari, alhora que pot ser una eina per generar oportunitats d’inserció, transformació i cohesió social.
La finalitat última d’aquest Congrés és teixir ponts entre els experts, els professionals del sector i altres professionals educatius i de l’àmbit sociocultural per poder crear espais de debat i reflexió, així com compartir experiències i metodologies que es duen a terme en els contextos socials i educatius.