Des d’avui es pot visitar a la catedral de Salamanca la impactant exposició The Mysteri Man. Es tracta d’una mostra de 600 metres quadrats, dividits en sis sales, que permet recórrer la història i els misteris que envolten el Sant Sudari de Torí. La peça principal de l’exposició és una imatge hiperrealista de Jesucrist.
Com explica el comissari de la mostra, Álvaro Blanco, és una representació d’un cos en qualitat humana, “sense moviment artístic”. Segons ell, és la imatge “que tots tenim de Jesús de Natzaret” i l’exposició ofereix la possibilitat de sentir i ser davant la imatge “com mai s’ha fet”.
Les sis sales de la mostra combinen el format expositiu tradicional amb la tecnologia, com el videomàping o una sala immersiva on es projecten centenars d’imatges artístiques de Jesucrist.
La darrera sala és la que acull el cos de Jesús, creat amb una mena de làtex amb silicona. Pesa 75 quilos, fa 1,78 metres d’alçada i, detalla el comissari, “si es toca s’enfonsa”, amb cabell humà. “El cos no és real, però té l’aspecte humà”, matisa Blanco.
L’entrada a la sala es farà per grups reduïts, de 15 a 20 persones, que el podran veure’l de prop sense tocar-lo i no és permet fer-li fotos
El cos es basa en l’estudi del Sant Sudari que reflecteix, en paraules del comissari de la mostra, “una tortura més dura de la que sempre ha reflectit la pintura, amb una mort atroç provocada no només per la crucifixió, sinó també per la flagel·lació, a càrrec de dues persones a 60 centímetres del seu cos”.
Altres dades de diferents estudis reflecteixen com va rebre 150 impactes que li van provocar 250 ferides per tot el cos en forma de ventall.
Els senyals físics de la Passió
En l’acte inaugural, el bisbe de Salamanca, Mons. José Luis Retana, ha destacat que amb aquesta representació hiperrealista del cos de Jesús “contemplarem els senyals físics de la Passió del Senyor i de l’amor de Déu que es fa carn en Jesucrist, i que mor com un malfactor i com a sacrifici de la nostra salvació”.
De la seva banda, l’alcalde de Salamanca, Carlos García Carbayo, s’ha mostrat satisfet perquè la ciutat ha estat escollida com a inici d’aquesta exposició mundial que vol arribar a tots els continents.
En la presentació també ha intervingut el degà de la catedral de Salamanca, Antonio Matilla, el qual ha mostrat l’agraïment del Capítol “per poder acollir aquesta exposició”, amb dues talles de l’escultor de Zamora Ricardo Flecha.
Per a Matilla, el desig és que aquesta exposició “renovi l’ànima i l’esperit dels creients i no creients, i que a tots ens aproximi al misteri de Déu i de l’home que influeix en l’home de la Síndone”.