Jesuïtes

L’escola mira al futur i està posant els fonaments per passar d’una estructura d’acord amb els requeriments de la revolució industrial a una que respongui a la societat del coneixement del segle XXI. En aquesta tasca, les escoles cristianes, on els valors evangèlics hi són presents de forma transversal, impulsen projectes d’innovaciópedagògica. Jesuïtes, escolapis, salesians i les escoles Manyanet posenl’accent en preparar persones més creatives i que puguin respondre als reptesactuals.

La Companyia de Jesús té a Catalunya 8 escoles, 13.000 alumnes i 1.400 educadors. Té també un horitzó: l’Horitzó 2020, un projecte de renovació i innnovació pedagògica fruit d’un llarg procés de reflexió. «La manera com els alumnes aprenen i s’eduquen no es pot continuar fent amb els mateixos paràmetres que els de l’escola del segle XX», expressa Josep Menéndez, director general adjunt de la Fundació Jesuïtes Educació.
«L’alumne ha de ser el centre de l’aprenentatge», reconeix Josep Menéndez. I és al voltant de l’alumne i de la construcció de la seva identitat i projecte vital, on se situa el currículum. «Hem de passar de la quantitat a la qualitat, és a dir, hem de passar de la idea de saber moltes coses a saber- les amb més profunditat», explica Menéndez.
La coordinació i el treball en xarxa de les escoles pies a Catalunya es remunta a l’any 1989. Va ser aleshores que va néixer el Secretariat d’Institucions Educatives i es va instituir l’Assemblea, celebrada cada quatre anys com l’oportunitat de reflexionar sobre els reptes de l’educació i el futur de l’escola. Durant l’Assemblea de l’any 2011 es va posar sobre la taula la necessitat d’una nova manera d’organitzar l’educació i d’una escola que respongués al segle XXI, alhora que es posava l’accent en la dimensió interior, emocional i social dels alumnes.
Tot això s’ha concretat en el Projecte per a la Interdisciplinarietat a l’Aula ha acabat o Summem. «Anem cap a una escola on els alumnes no perden la curiositat, on treballen per itineraris interdisciplinars d’aprenentatge, resolen problemes reals, on es potencia més el fer amb les mans, la música, l’art, la creativitat; una escola que aposta per tenir criteri més que per la memorística, on la tecnologia és present de manera natural, on es treballa interdisciplinarment, globalment, una escola on els alumnes estan molt contents i motivats.», explica Antoni Burgaya, secretari general de les Institucions Educatives de l’Escola Pia.
Els salesians estan engrescats en un procés de renovació pedagògica, en aquest cas aplicable per a tota la Inspectoria Salesiana de Maria Auxiliadora, amb seu a Sevilla. Ara se situen en una fase de diagnòstic i serà de cara al curs vinent quan es dissenyarà en quina etapa i curs és més prudent començar a fer les primeres experiències. Carles Rubio, coordinador d’escoles salesianes de la zona Nord de la Inspectoria de Maria Auxiliadora avança que el paper del mestre i del professor evolucionarà «i passarà de ser el que explica la lliçó al que acompanya l’alumne en aquest projecte, l’orienta, li fa de suport, de bastida».

L’àgora de l’Església a Catalunya només és possible si hi ets tu. Fes-te de la comunitat "Catalunya Cristiana"!