La «Divina Comèdia» i el més enllà

El 25 de març passat, festivitat de l’Anunciació, escommemorà el Dantedì, el dia de l’inici de la Divina Comèdia, l’obra mestra delpoeta per antonomàsia, Dante Alighieri, del qual celebrem set-cents anys de laseva mort o, millor, del seu ascens al Purgatori. En aquesta avinentesa, elpapa Francesc ha recomanat als catòlics de llegir-la. Es tracta d’una obramestra de la literatura universal, farcida de saviesa, que convida a la contemplaciódel Misteri —en el qual vivim submergits— i a la seva interiorització. LaDivina Comèdia està estructurada en tres grans parts, que corresponen a l’Infern,al Purgatori i al Paradís i descriu el procés pel qual passa l’ànima del pecadorper salvar-se: aquesta salvació és el desig, no solament del poeta, sinó detota la humanitat.

Tots ens podem identificar amb el protagonista de la DivinaComèdia: els qui es troben a la meitat del camí de la vida, els qui se sentenextraviats dins la senda obscura perquè han deixat la recta via i es trobennecessitats de redempció, els exiliats, els qui pateixen la corrupció de lesinstitucions i anhelen una altra forma de govern, els qui en aquest temps depandèmia s’han preguntat sovint pel més enllà… I, brillant com un estel,Beatriu, la dona que representa l’itinerari cap a la saviesa. La Divina Comèdiaté paral·lelismes evidents als dels evangelis dels quals està impregnada: undels seus traductors, l’escriptor i antropòleg Joan Francesc Mira, equiparal’itinerari del poeta a la passió de Crist.

La versió catalana d’Andreu Febrer i Callís és la primeratraducció completa en vers d’Europa, acabada el 1429. La Divina Comèdia, segonsJosep Maria Ballarín, capellà i poeta, ens porta a una edat mitjana molt méslluminosa que la fosca i obscurantista que vam aprendre i el medievalistaJacques Le Go subratlla que Dant hi fa una críticavehement de la glòria humana que envaeix lasocietat i la literatura.

«Verge Mare, filla del teu Fill», és el primer vers del’últim cant del Paradís, d’extraordinària bellesa, amb el qual es clou aquestamagnífica obra de la literatura italiana i universal. Els versos 1-39constitueixen l’oració que sant Bernat, gran devot de la Mare de Déu, iacompanyant de Dant en l’última part del llarg camí que va emprendre (momentmístic), dirigeix a Maria per demanar-li que intercedeixi per tal que el poetaflorentí pugui veure Déu. El professor Virgil Ani, president de la SocietatDante Alighieri de Romania i de la Societat Romanesa-Catalana Ramon Llull, quedirigeix de fa anys una lectura pausada, meditativa i interdisciplinària del’obra de Dant a la Universitat de Barcelona, n’ha fet un article que trobareua les pàgines 24-27.

L’àgora de l’Església a Catalunya només és possible si hi ets tu. Fes-te de la comunitat "Catalunya Cristiana"!