Arran de la polèmica generada pel cartell de la Processó del Sant Enterrament de la Setmana Santa de Girona, la Junta de Confraries de Girona ha emès un comunicat amb l’objectiu de facilitar-ne la interpretació.

El president de l’entitat, David Fluriach, ha explicat el procés d’elecció de l’artista: “És costum que cada any la Junta de Confraries esculli un artista de Girona per demanar-li, de manera desinteressada, la creació d’un quadre que servirà com a cartell de Setmana Santa i formarà part del disseny de totes les publicacions i anuncis d’actes”. En aquest sentit, una comissió va proposar quatre artistes, i el plenari de la Junta en va escollir un per votació. Finalment, l’autor va regalar l’obra, que ara s’incorpora al fons d’art de la Junta de Confraries, on ja hi ha una gran diversitat d’estils, autors i continguts.

Una composició plena de detalls i simbolisme

Pel que fa a l’artista seleccionat per al cartell d’aquest any, la Junta ha explicat que es tracta d’un “artista gironí molt jove, figuratiu hiperrealista i amb un dibuix molt acurat”. Afegeix, a més, que “després de moltes hores de dedicació desinteressada, ha creat una composició impactant, plena de detalls, que vol transmetre un missatge profundament simbòlic i basat en els textos bíblics”.

Finalment, Fluriach ha volgut recordar que es tracta d’una obra gratuïta, pintada a mà i cedida per l’artista, i ha reivindicat la llibertat creativa de l’autor, que ha realitzat “una peça molt treballada i carregada de simbolisme”.

L’explicació del cartell

Finalment, al comunicat hi ha una extensa explicació amb cites bíbliques que ajuden a comprendre el sentit d’aquesta obra que s’ha fet viral a les xarxes socials:

“Ha triomfat el lleó de la tribu de Judà” (Ap 5,5)

En els dies de Setmana Santa se celebra la mort i resurrecció de Jesús. Si bé ja és tradició il·lustrar Jesús sempre a la creu i sacrificat, he preferit representar-lo tal com la Bíblia el representa: Ressuscitat i glorificat.

Segons sant Joan 1,29-34, Jesús és l’Anyell que pren damunt seu el pecat del món a través del seu sacrifici, per aquest mateix motiu apareix la cria d’ovella.

Diu Apocalipsis 5,2-5 que ningú, en tot el cel ni en tota la terra, no és digne d’obrir el document clos per set segells, però només l’Anyell immolat que seu a la dreta del Pare, que és el Lleó de la tribu de Judà i el rebrot de David que ha triomfat; podrà obrir els segells i desplegar aquest document. Per aquest motiu apareix un gran lleó al cel amb l’ovella jove a baix a la dreta.

Colossencs 1,18 diu que Jesús és el cap del cos, que és l’Església. Per això Jesús és representat en el quadre com un cap; i per això on hi hauria d’haver el cos del Fill de l’Home, hi apareix l’església de Girona.

1 Timoteu 2,5 explica com només hi ha un sol mitjancer davant de Déu i aquest és Jesucrist. En el quadre s’ha representat aquest paper del mitjancer amb dues imatges observant-se mútuament: el lleó i el mateix Jesús.

Al Salm 83 (84),12 s’explica com Ell és l’únic sol i l’escut del seu poble, per això apareix el sol brillant sobre Girona, la seva Església i el seu poble.

I finalment he volgut fer referència a Isaïes 25,4 i 32,3, on diu que és el recer en les tempestes; i per aquest mateix motiu està sobre el poble, per ser abric i sopluig en les tempestes.

L’àgora de l’Església a Catalunya només és possible si hi ets tu. Fes-te de la comunitat "Catalunya Cristiana"!