«No mataràs» és el cinquè manament de la Lleide Déu. En el decurs de la història s’han fet massa excepcions a aquestmanament taxatiu, però progressivament la humanitat ha anat també prenentconsciència que la pena capital no resol res; a més que no disposem de la vidad’altri i que no és cert el principi pedagògic de creure que executar un ésserhumà pot ser una bona prevenció contra la reincidència, tampoc no és legítimd’usar-la per reprimir l’oposició interna, la dissidència, en nom de laseguretat o de la lluita contra el terrorisme. «La vida humana és sagradaperquè des del seu origen suposa l’acció creadora de Déu» (Cf. CEC, 2258). Lamodificació del cànon 2267 del Catecisme de l’Església catòlica l’agost passatés categòrica i tanca del tot aquesta porta, que ja estava ajustada en laredacció anterior: «La pena de mort és inadmissible perquè atempta contra lainviolabilitat i la dignitat de la persona.»
Mai com ara tants països no s’havien oposat ala pena capital: 121 dels 193 estats membres de les Nacions Unides han votat afavor de suspendre les execucions: aquí entren països que han abolit la pena demort de la seva llei i països que la mantenen però que es comprometen a no dura terme cap execució durant aquest any. En quaranta anys s’ha passat de 16països abolicionistes a 106.
En aquest número de Catalunya Cristiana hi dediquem elPrimer Pla. També hi ha una entrevista a SueZann Bosler, que fou testimoni del’assassinat del seu pare i ella mateixa va viure la mort de prop. Aquest fetluctuós va ser, en canvi, l’impuls principal per a una missió de tota la vidaper l’abolició de la pena de mort, havent de vèncer les resistències delsjutges i els tribunals. El seu pare, Bill Bosler, fou ministre de l’Església deBethren, una petita denominació anabaptista que, juntament amb els quàquers iels mennonites, advoquen per la no-violència com a principi bàsic delcristianisme. Encara recent la Setmana de Pregària per la Unitat delsCristians, veiem amb esperança com l’oposició a la màxima pena, pot ser tambéun factor d’enfortiment ecumènic.