El Santuari de la Pietat d’Igualada ha acollit el 5 d’abril la presentació pública dels resultats de l’estudi que els doctors en Història de l’Art i professors universitaris Santos M. Mateos i Alberto Velasco han realitzat sobre la imatge de la Verge de la Pietat, copatrona d’Igualada, per tal de determinar-ne l’origen i autoria.
Segons la seva investigació, la imatge és una important obra del catàleg del taller Mestre de Rímini i tindria un gran valor patrimonial i artístic.
Aquest taller, situat al sud de l’actual Alemanya, va ser un dels més rellevants de l’Europa del segle XV en la realització d’escultura gòtica en alabastre, i té unes característiques que el fan únic: l’expressió de les cares, els plecs de la roba, ulls globulars sense detalls o els dits esprimatxats i estilitzats de les mans, entre d’altres.
La Pietat d’Igualada té la particularitat que és una de les poques peces que, des del seu origen, fa gairebé sis-cents anys, s’ha mantingut sempre a la mateixa ciutat i ha estat objecte de culte ininterrompudament. És una peça comparable a d’altres de similars exposades a museus d’arreu del món, de Glasgow a Baltimore passant per Frankfurt, Londres o Nova York.
Unes 125 persones van assistir a l’acte, presidit per la imatge original de la Pietat, propietat de l’Escola Pia. Els assistents la van poder admirar i fotografiar. L’acte va finalitzar amb el cant de l’himne de la Pietat.
L’estudi, publicat al número 19 de la revista Locus Amoenus, el podeu llegir a continuació