S’ha presentat aquest dimecres a Barcelona, a la seu del Gabinet d’Informació de l’Església a Catalunya, la campanya anual per promoure l’elecció de assignatura de Religió catòlica, coincidint amb l’imminent inici del període de preinscripció escolar, aquest any del 13 al 24 d’abril. L’arquebisbe de Tarragona i president de la Conferència Episcopal Tarraconense, Jaume Pujol, ha destacat que “la religió és una de les grans qüestions de la societat i, per aquest motiu, també ha d’estar present a l’escola”. El també responsable d’Ensenyament a l’Episcopat català ha recordat que “és una assignatura voluntària” i que “són els pares els qui tenen el dret sobre l’educació dels seus fills”. També ha demanat “que es desmuntin els prejudicis” sobre aquesta matèria, perquè “no és cap privilegi de l’Església, sinó un bé per a la societat”. En aquesta línia, Pujol ha lamentat que “la ignorància religiosa és un problema per a la societat”.
L’arquebisbe Pujol ha detallat algunes aportacions que fa l’assignatura al creixement dels alumnes, com la d’oferir una “dimensió cultural i històrica”. Igualment ha subratllat que “la classe de Religió és també cultura religiosa, però no només això”. Finalment l’arquebisbe ha recordat que “la persona no és lliure i no pot decidir si no coneix”. Pere Micaló, director del Secretariat Interdiocesà d’Ensenyament de la Religió a Catalunya (SIERC) i delegat diocesà d’Ensenyament de Girona, ha explicat que, actualment en l’etapa obligatòria dels centres públics, concertats i privats, hi ha a Catalunya almenys 250.000 alumnes que escullen Religió (dels quals un terç són de centres públics) i 4.524 docents que imparteixen aquesta assignatura. Aquestes dades mostren una tendència estable els darrers anys.
Una assignatura desconeguda
El director del Secretariat Interdiocesà ha explicat que “avui ens trobem amb una gran ignorància sobre la classe de Religió, amb una generació d’alumnes per als quals l’assignatura és una perfecta desconeguda”. Alhora, en els centres públics un altre problema són, segons Pere Micaló “els centres on, malgrat la demanda, no hi ha dotació d’un professor” i els que no s’impliquen a l’hora de presentar la proposta als pares. En la presentació, la professora de Religió Montserrat Claveras, també doctora en Història de l’Art, ha explicat la realitat actual d’una assignatura a la qual “s’apunten alumnes de tota mena: no batejats, persones sense cap confessió i també altres creients com ara musulmans o protestants”. En aquest context, ha destacat que, “a la classe de Religió, s’examinen continguts, no pas creences”, i ha aclarit que la classe de Religió “s’adapta als alumnes que hi ha”.
Claveras ha explicat que els docents de Religió són professionals doblement preparats, ja que han de tenir la mateixa titulació que la resta, segons el nivell educatiu i la formació específica com a professors de Religió. També ha recordat que “és una assignatura normalitzada a la resta de països europeus”. L’elecció de l’assignatura de Religió es fa als centres a través dels formularis de preinscripció, en un període que aquest any es realitza del 13 al 24 d’abril.