escola cristiana

Aquest dilluns, les escoles d’iniciativa social de Catalunya han iniciat el curs 2025-2026 amb 245.032 alumnes, des d’infantil fins a estudis postobligatoris, repartits en 378 escoles arreu del territori. Amb motiu de l’inici de les classes, la Fundació Escola Cristiana de Catalunya (FECC) ha fet públic un comunicat on presenta les novetats pedagògiques d’aquest any i recorda les mancances derivades de la falta de finançament. Una de les més rellevants és que la plantilla de docents es manté congelada des del 1995.

El 27% de l’alumnat és vulnerable

Un dels punts destacats és la xifra d’alumnes amb necessitats educatives específiques (NEE). El curs passat, les escoles d’iniciativa social en van escolaritzar gairebé 83.000 (un 27% del total), dels quals més de 62.000 amb necessitats socioeconòmiques. Tot i això, els centres concertats encara no han rebut la totalitat dels ajuts corresponents a aquest alumnat del curs 2024-2025. Segons la Sindicatura de Greuges, el cost real per alumne vulnerable és de 1.700 €, mentre que els centres només en van percebre 780 €, fet que va generar un dèficit global de 55 milions d’euros el curs passat. Les previsions apunten que aquesta xifra podria arribar als 65 milions enguany.

Falten més de 3.000 docents

La FECC també alerta de la manca de professorat. Actualment, les escoles cristianes compten amb 23.057 professionals, una plantilla insuficient i congelada des de fa tres dècades. Per aquest motiu, l’Associació Professional de Serveis Educatius de Catalunya (APSEC) ha reclamat la incorporació de 3.300 docents addicionals per equiparar-se al sector públic i poder atendre adequadament la diversitat de l’alumnat.

Novetats educatives

El curs arrenca amb la publicació d’un nou document de recomanacions per a l’ús responsable de la intel·ligència artificial. La FECC continuarà, a més, amb el projecte dels quatre Grups d’Experts (GE) en l’àmbit pedagògic, que impulsen mesures per millorar les matemàtiques, un sistema d’indicadors per conèixer la situació real dels centres i orientacions per reforçar la comprensió lectora. En l’àrea d’Identitat i Missió, es treballa en projectes com Edu&Eva (Educació Evangelitzadora) i la participació en la conferència anual de la Network for Researchers in Catholic Education, que tindrà lloc a Dublín aquest mes d’octubre.

D’altra banda, aquest any tindrà lloc la tercera edició del programa “Escoles en Xarxa”, que agrupa una vintena de centres per compartir experiències i bones pràctiques. La FECC també consolida la seva activitat el Comitè d’Ètica d’Educació, creat el desembre de 2024 en col·laboració amb l’Institut Borja de Bioètica-URL, que a l’octubre oferirà la seva primera formació adreçada als professionals del sector.

L’àgora de l’Església a Catalunya només és possible si hi ets tu. Fes-te de la comunitat "Catalunya Cristiana"!