Roberto Labandera, militant del PSC i exportaveu de Territori al Parlament, Carme Torralva, enginyera industrial, i Esteve Rifà, col·laborador de la Pastoral del Trànsit a l’Arquebisbat de Barcelona, han analitzat aquest dilluns, des del programa El Mirador de l’actualitat, tota la realitat de la sinistralitat a les carreteres, un problema cronificat. L’any 2016, es va registrar a Catalunya la xifra més baixa d’accidents mortals: 125 (el 2015 van ser 158 i el 2010, 212). El 2017, però, la xifra va tornar a augmentar a 169, un increment del 9,7% de les víctimes en relació amb el 2016, quan van morir per sinistre viari 154 persones. En relació al 2010, hi ha un descens del 31,3%, atès que aquell any hi van haver 246 persones mortes per accident de trànsit en zona interurbana. Cal destacar que de les 169 persones mortes l’any passat a la xarxa viària interurbana de Catalunya, 46 eren motoristes i 11 ciclistes.
Labandera ha destacat que, el primer trimestre d’aquest 2018, “les morts a les carreteres catalanes han augmentat del 81 per cent en relació amb el mateix període del 2017, després d’una tendència a la baixa entre el 2014 i el 2015”. D’altra banda, ha explicat que “a França es va començar a aplicar aquest diumenge una reducció de 90 a 80 quilòmetres per hora la velocitat màxima en carreteres secundàries, entre moltes crítiques entre la població, amb llibres que es comencen ja a escriure”. Ha revelat, això sí, que “els experts calculen que, reduint aquests 10 quilòmetres per hora, es redueix d’un 20 per cent les persones afectades o ferides amb seqüeles”.
Rifà, per la seva banda, ha reconegut que “les dades posen nerviós, perquè crida l’atenció sempre una xifra”. Ha recordat que “l’accidentabilitat és un fenomen cada cop més dur davant el qual tots hem de posar cada vegada més de la nostra part, perquè el volant i el vehicle són eines d’unió amb què cal ser amables, demaar perdó si cal, perquè tots cometem errors, i ser conscients que la carretera ha de ser un espai de goig i d’alegria de viure”. Carme Torralva ha destacat que, més enllà de les xifres, és important encertar amb les mesures de control i de limitació personal. Ha partir d’aquí, ha explicat una vivència personal: “Els meus pares van morir d’un accident de cotxe, quan tenien 80 anys, però m’han fet veure clar que de vegades hi ha un problema d’edat, perquè no van veure un senyal de cedir el pas”. S’ha preguntat “com estan les carreteres”, però també “com es fan els controls per renovar el carnet de conduir i com es valora la pròpia limitació de la persona a partir, per exemple, dels 80 anys d’edat”.
A Catalunya, en el Pla de Seguretat Viària aprovat ara fa un any pel govern català, es planteja reduir almenys a la meitat, de cara al 2020, els sinistres amb morts en relació amb el 2010. En qualsevol cas, les xifres d’accidents no es redueixen significativament en els períodes més llargs (3 anys consecutius) a Catalunya i al conjunt d’Espanya.
Es pot escoltar AQUÍ el programa El Mirador de l’actualitat d’aquest dilluns 2 de juliol.