Aquest 28 de desembre passat, quan s’han complert 400 anys exactes de la mort de sant Francesc de Sales, el papa Francesc ha publicat la carta apostòlica Totum amoris est (“Tot pertany a l’amor”). Entre d’altres referències a la vida i apostolat del sant bisbe francès, es diu d’ell que va ser “inventor d’originals i audaces praxis pastorals, com els famosos fulls volants, que es penjaven per tot arreu i fins i tot es passaven per sota de les portes de les cases”. Per això va ser escollit patró dels periodistes.
Més proper encara tenim l’exemple del sant català Antoni Maria Claret, fundador dels Missioners Claretians, que no va escatimar esforços a l’hora d’escampar la Bona Nova. El 1848 va fundar la Llibreria Religiosa per tal de recaptar fons i publicar i difondre obres bones. Entre 1848 i 1866, la Llibreria Religiosa havia llençat 2.811.000 exemplars de llibres, 2.059.500 opuscles i 4.249.200 fulls volants. La Llibreria Claret avui dia prossegueix amb aquesta tasca evangelitzadora.
Sales i Claret són exemple de la necessitat imperiosa de comunicar la Bona Nova, d’evangelitzar, sempre a través de nous areòpags, com ho és avui dia el continent digital, al qual dediquem el Primer Pla d’aquesta setmana, a cura de la redactora Rosa María Jané.
Fa deu anys, Benet XVI va inaugurar el primer compte oficial d’un Papa a la xarxa social Twitter (@Pontifex) amb l’objectiu que el missatge evangèlic arribés a més gent. Ara, el compte de Twitter del papa Francesc, que emet missatges en 9 idiomes, ha superat els 53 milions de seguidors. A més, el 2016 va obrir compte a Instagram (@Franciscus), amb gairebé 9 milions de seguidors.
També fa 10 anys que va començar a caminar iMisión amb la inquietud d’evangelitzar a internet. La seva cofundadora, la religiosa de Puresa de Maria Xiskya Valladares, recorda que aleshores ben pocs entenien la importància del que estaven fent. “Aleshores l’Església encara no estava preparada per abordar la pastoral digital. Ara ja és molt més sensible a la seva importància i en moltes institucions eclesials comença a ser presa seriosament.”
Un pas més ha estat la iniciativa L’Església t’escolta, nascuda de la mà de la Xarxa Informàtica de l’Església a Amèrica Llatina. I que ha demanat a la Secretaria General del Sínode una veritable pastoral digital. A partir d’un document que recull els resultats d’una enquesta elaborada per 244 influencers catòlics a través de les seves xarxes socials, es reivindica que la xarxa pot ser un canal informatiu de valor i futur que pot servir com a canal de comunicació per a l’evangelització.
Sens dubte que sant Francesc de Sales i sant Antoni Maria Claret avui dia també farien servir aquestes eines per evangelitzar i arribar tant a creients com a no creients. Els camins del Senyor són insondables i passen sens dubte pel continent digital, on calen missioners bons i preparats.