S’ha publicat un important document de la Congregació per a l’Educació Catòlica, sobre la importància d’un pacte educatiu global, el diàleg entre fe i raó i la col·laboració entre escoles i famílies. L’organisme de la Santa Seu recull aspectes sobre identitat, reptes i punts crítics en aquests moments. La instrucció, titulada La identitat de la escola catòlica per una cultura del diàleg, parteix de la idea que “educar és una passió que es renova sempre”.
En aquesta línia, reflexiona sobre “la necessitat d’una consciència més clara de la identitat catòlica de les institucions educatives de l’Església arreu del món”, com també sobre “la prevenció de conflictes i divisions en un sector essencial com és el de l’educació”.
El document, estructurat entres parts, analitza la missió evangelitzadora de l’Església com a mare i mestra
De l’escola catòlica, destaca igualment que és “la que posa Jesucrist en el centre de la concepció de la realitat per donar resposta, des del diàleg entre fe i raó obert a la veritat, als interrogants més profunds sobre l’ésser humà”.
En un altre dels punts, reclama una obertura dels centres educatius catòlics a tothom “especialment als més febles i des d’una profunda caritat educativa”.
D’altra banda, la instrucció defineix els alumnes com uns “subjectes actius de tot el procés”, alhora que recorda que “els primers subjectes responsables de l’educació són els pares i les mares, als quals correspon el dret i l’obligació moral d’educar els seus fills”.
A més, el document afirma que els dirigents escolars i els bisbes diocesans tenen unes obligacions que han de complir.
Cal destacar que, segons aquest important escrit de la Santa Seu, “l’escola catòlica ha de mantenir empenta missionera per no convertir-se en una illa, alhora que cal valentia per testimoniar una cultura catòlica i, per tant, universal”.
Finalment, la instrucció considera urgent que les competències i les legislacions siguin clares, a partir del principi de subsidiarietat segons el qual “cadascú és responsable davant de Déu en un context de diversitat i complementarietat de les competències”.
També defensa la solidaritat entre centres educatius, quan n’hi ha algun que té problemes de gestió, i conclou que “educar és donar l’esperança al present”.