Des d’Arrels treballem per construir mirades sense prejudicis cap a les persones sense llar. Per això, ens hem bolcat en sensibilitzar l’alumnat des de Primària fins a la Universitat o estudis superiors. L’any passat, vam arribar a gairebé 6.000 estudiants de totes les etapes educatives, mitjançant 230 activitats de sensibilització. Ara, comencem el nou curs escolar amb l’oferta d’activitats educatives que ja està consolidada i també amb noves propostes per sensibilitzar infants i joves.
L’Imma Llamas és docent i està jubilada; fa un any que fa voluntariat a Arrels. El Jordi Granyo, informàtic, també és jubilat i col·labora amb Arrels des del 2017. “Els dos, d’una manera o una altra, venim del món de l’ensenyament”, explica el Jordi. Ell va treballar a l’àrea de formació d’una entitat bancària; ella, com a mestra de primària i institut durant 40 anys. “Quan vaig començar a fer classes, els nanos em feien una por terrible”, riu el Jordi. Però, una vegada passat el tràngol, va veure que la sensibilització és una tasca molt agraïda. “Ara m’ho passo molt bé”, diu.
L’Imma i el Jordi es dediquen a dinamitzar activitats de sensibilització a les escoles i també són les persones que estan darrere del disseny d’algunes propostes educatives que fem des d’Arrels. “Ens vam oferir per treballar material didàctic sobre sensellarisme per als més petits. Per exemple, vam dissenyar l’activitat participativa que fem a partir del conte Una història diferent, que va escriure una altra persona voluntària d’Arrels, el Santi Beascoa”, comenta l’Imma.
A través de dinàmiques educatives, els alumnes poden participar-hi
Tant el Jordi com ella creuen que és molt important pensar les dinàmiques educatives per provocar la participació de l’alumnat, un punt en el qual han tingut molta cura. Per això, han adaptat el material didàctic del conte a dues versions diferenciades, per a cicle inicial de primària i per a cicle mitjà. Treballen a partir de l’observació de la dinàmica a classe i van fent adaptacions i modificacions d’acord amb el que detecten quan fan les xerrades.
“Vam començar l’últim trimestre del curs passat, i déu-n’hi-do com de bé han funcionat les activitats. Va haver-hi escoles que van fer diverses sessions, una cosa que recomanem perquè creiem que és millor treballar amb grups més reduïts. Ens interessa molt que la canalla interactuï i participi”, diu el Jordi.
Ara, també hem elaborat una proposta per treballar els Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) amb l’alumnat de 5è i 6è, un tema un tema que s’ha incorporat enguany al temari d’aquests cursos de primària. “El que farem és treballar a partir del testimoni d’una persona que ha viscut al carrer, per poder relacionar la seva experiència vital amb els ODS. Així, podem aterrar el tema amb exemples concrets i reals”, explica el Jordi. La idea d’oferir aquest contingut va néixer a partir del suggeriment de la cap d’estudis d’una escola. “És molt important la relació amb els centres, al cap i a la fi, ens nodrim mútuament”, expliquen.
Ara el Jordi i l’Imma es preparen per afrontar una nova etapa, oferint l’activitat del conte Una història diferent a altres espais de lleure infantil. El repte és arribar a les famílies a través de les AFAs dels centres educatius i també estendre aquesta activitat a les biblioteques de Barcelona.
Les activitats incorporen d’una manera participativa l’alumnat de les escoles en el nostre dia a dia, apropant-los a la realitat de les persones que acompanyem i de la pròpia entitat en diferents moments del curs. Així, grups escolars, d’institut o d’ensenyament superior s’incorporen a propostes com l’acte de record a les persones sense llar que ens han deixat (que se celebra a finals d’octubre), el mapeig d’arquitectura hostil que organitzem al febrer o l’enquesta a persones que viuen al carrer que portem a terme des del 2016.