Fruit d’un procés de reflexió conjunta entre la Confederació Cristiana d’Associacions de Pares i Mares d’Alumnes de Catalunya (CCAPAC) i la Fundació Escola Cristiana de Catalunya (FECC) sobre la importància de la lectura en els infants i joves, i els efectes positius que té en el seu aprenentatge, s’acaba de posar en marxa la campanya “A casa, llegim en veu alta”.
La campanya ha estat presentada oficialment el 15 de setembre a l’escola Vedruna Àngels, situada al barri del Raval de Barcelona. Hi han participat Mar Pla, presidenta de la CCAPAC; Eloi Aran, cap d’Àrea d’Identitat i Missió de la FECC, i Maria Gajas, professora de llengua catalana i literatura d’ESO a l’escola Vedruna Àngels.
“La campanya està liderada per la CCAPAC, que agrupa les AMPAs de quatre-centes escoles d’iniciativa social, per tal de reforçar la competència lectora dels seus fills i filles”, ha explicat Mar Pla. I ha posat en relleu que “la lectura i l’escriptura són eines bàsiques per a tots els aprenentatges; són la porta d’accés al coneixement”. “L’educació —ha afegit— és responsabilitat conjunta de la família i l’escola, és a dir, del que m’agrada anomenar comunitat educativa.”
Una opinió que ha compartit Eloi Aran: “L’educació és una missió compartida entre família i escola.” I ha recordat que “la nostra cultura europea està molt vinculada al llibre, una tradició que forma part de la nostra essència identitària individual i col·lectiva”.
Llegir en veu alta comporta vuit beneficis principals
Maria Gajas ha especificat els vuit beneficis principals que té llegir en veu alta: “Facilita i potencia la comprensió lectora, desenvolupa tècniques d’expressió oral de primera necessitat, enforteix els vincles entre els qui fan aquest tipus de lectura, ajuda a crear grans lectors i lectores, facilita la comprensió de textos complexos, millora la capacitat d’escolta, potencia el pensament crític i creatiu, i enforteix les habilitats creatives en infants, joves i adults.”
Així mateix, també ha donat a conèixer els motius pels quals la campanya se circumscriu a casa. “Per passar estones de qualitat amb els infants, perquè els adults referents (pares, avis…) som model de lectura, per ser una activitat inclusiva i per a tota la família, perquè quinze minuts cada dia per als nens i nenes de 0 a 12 anys equivalen a un curs escolar més i per compartir una activitat familiar i crear oportunitats de diàleg i reflexió”, ha assenyalat la professora.
“La lectura en veu alta és màgica, ja que comunica, atrau… Pares i mares descobrirem que dedicar una estona per compartir lectures amb els nostres fills és una manera excel·lent d’enfortir vincles emocionals. El benestar que ens produeix aquesta activitat és una realitat inqüestionable”, ha afirmat Gajas.
Cada mes, a la web ampas.cat/acasallegimenveualta, les escoles i la CCAPAC ofereixen recomanacions de llibres per llegir a casa en veu alta.