Un sacerdot presidia una eucaristia de Primera Comunió. A l’homilia, va fer que els nens es fixessin en una imatge de sant Ignasi de Loiola: «Veieu, nens, Ignasi, que d’estudiant demanava almoina a Santa Maria del Mar, quan va morir ja tenia mil seguidors.» Acabada la celebració, el tiet d’un dels infants va entrar a la sagristia: «Disculpi, mossèn, no torni a explicar això als nens perquè per a ells, avui dia, un miler de seguidors és un nombre insignificant.» Està clar que avui parlem d’un altre tipus de «seguidors», amb un grau de compromís molt més feble que el dels primers jesuïtes, però també és cert que la presència evangelitzadora a les xarxes socials augmenta progressivament. Així, la Gna. Josefina Cattaneo de la Congregació de Mercedàries del Nen Jesús, a Córdoba (Argentina), als vint-i- cinc anys, es va donar a conèixer a TikTok pels vídeos que enregistra i que puja juntament amb les seves germanes; en poc temps va assolir 13.700 seguidors i més de 250.000 reproduccions.
El 2018 poca gent coneixia TikTok i, avui, amb més de 800 milions d’usuaris actius al mes, és una de les xarxes més utilitzades. L’any passat, arran de la pandèmia, va ser la segona aplicació més descarregada, per davant de Facebook i Instagram, només superada per WhatsApp. És una xarxa social que permet als usuaris compartir petits clips musicals, d’una durada màxima d’un minut. Et pots trobar amb un nombre quasi infinit de vídeos i amb diversos efectes d’humor amb usuaris cantant, ballant, gesticulant… sempre amb la música com a protagonista. La seva aparició ha fet que un gran nombre d’influencers que ja tenien molt d’èxit en d’altres aplicacions, s’hagin unit a aquest fenomen, per poder seguir en contacte amb els milions de seguidors que l’utilitzen cada dia, la majoria d’entre 16 i 25 anys. L’aplicació, que prové de la Xina, originàriament es deia Douyin («moure la música», en xinès). Diversos influencers de l’Església (religioses, religiosos, preveres…) també fan servir TikTok, per ajudar a descobrir l’amor de Déu a través de la música i acompanyar les noves generacions i continuar evangelitzant per les xarxes socials.
Però no tot és meravellós. Hi ha factors de risc. Aquesta xarxa també pot fomentar la violència, l’explotació femenina i, fins i tot, atiar els conflictes entre pobles. Els adults hauríem d’evitar dir «aquest no és el meu món». Hi tenim una gran responsabilitat, perquè les xarxes també poden ser una eina de control dels usuaris. Cal no oblidar que la protecció de dades que s’aplica en els països membres de la Unió Europea, obliga a tot aquell que vol fer ús de dades personals que sol·liciti una autorització (Reglament General de Protecció de Dades que va entrar en vigor el 25/05/2018 després de ser aprovat pel Parlament i el Consell Europeu). Cal garantir l’honor, la intimitat personal, familiar i la imatge pròpia. Si aconseguim que les xarxes esdevinguin motiu de diàleg intergeneracional, col·laborarem a bastir un sol món.