Només cal fer un tomb per Barcelona per adonar-se que el grafiti forma part del paisatge habitual de la ciutat. Ara bé, el que ha fet encendre totes les alarmes és quan aquest art urbà s’ha dedicat a “decorar” patrimoni, com la mateixa basílica de Santa Maria del Pi, un dels quatre temples gòtics de la ciutat, declarat bé cutural d’interès nacional.
“No entrem a valorar si és vandalisme, però el que tenim és un problema d’afectació directa al patrimoni. Per tant, independentment de no criminalitzar col·lectius, hem de denunciar i reparar, perquè som custodis d’un patrimoni que hem de protegir”, alerta Jordi Sacasas, conservador de la basílica de Santa Maria del Pi.
La primera setmana de març, un gran mural fet amb colors va aparèixer en un punt elevat tocant a l’absis de la basílica del Pi. Un mural, a més, que va afectar la meitat d’un escut d’armes medieval. Després de denunciar-ne els fets, ara s’està elaborant un informe dels danys i l’afectació, així com de proposta de restauració i neteja.
“El grafit ha afectat un escut dels que marcaven les capelles interiors des de fora”, es lamenta Jordi Sacasas. “Aquest és de la família dels senyors d’Almenara, els Torres-Fiveller, un llinatge del segle XIV.” “L’afectació del patrimoni és important”, afegeix, “perquè una cosa és netejar una paret de carreurons i una altra un escut que pot tenir policromia i relleu, i que amb segons quins raspats el podem fer malbé”.
Una preocupació afegida és que algun grafiter acabés malmetent i tunejant el que ja va pintar un avantpassat seu, en temps de la guerra civil. Es tracta d’una inscripció de gran valor documental, “Plaça del milicià desconegut”, de quan l’any 1936 es va canviar el nom de la plaça de Sant Josep Oriol.