Joan Amades i Gelats (Barcelona, 1890-1959) va ser un dels etnògrafs i folkloristes més rellevants de la història dels Països Catalans. Algunes peces de la seva col·lecció d’imatgeria, que es conserva a l’Arxiu de la Direcció General de Cultura Popular i Associacionisme Cultural del Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya, es poden contemplar a l’exposició Corpus de paper.

Inaugurada el dijous 16 de juny —el mateix dia en què s’instal·lava l’Ou com balla al claustre de la catedral de Barcelona— i organitzada per la Generalitat de Catalunya i Corpus 700, la mostra es pot visitar fins al proper 25 de setembre al Museu Diocesà de Barcelona. Els comissaris en són Amadeu Carbó, folklorista i gestor cultural, i Antoni Serés, responsable de l’Arxiu Joan Amades. Xavier Malet se n’ha encarregat del disseny gràfic.

L’exposició presenta originals dels papers impresos coneguts amb el nom genèric de literatura de canya i cordill, pel tipus de distribució. La venda es feia de manera ambulant a la via pública. Els venedors s’instal·laven en racons de places i carrers on podien lligar una corda prima i hi penjaven els fulls subjectats per canyes, a les quals els feien un tall per tal que actuessin com una pinça. Posteriorment, eren venuts als establiments més diversos, com ara els de plats i olles, papereries, llibreries, bacallaneries o estancs.

Estampa de l’Ou com balla al claustre de la catedral de Barcelona. Foto: Agustí Codinach.

“Aquest projecte expositiu neix l’any 2019 amb tres objectius fonamentals: commemorar els set-cents anys de la primera processó de Corpus Christi documentada a la capital catalana, reivindicar l’excepcional tasca i llegat de Joan Amades i donar a conèixer la literatura de canya i cordill. Una iniciativa que va començar a evolucionar i que el Departament de Cultura de la Generalitat va assumir-la. Després del parèntesi obligat de la pandèmia, ara sortosament tot l’equip hem pogut fer realitat aquesta ‘aventura pelegrina’”, explicava Amadeu Carbó a l’acte de presentació de la mostra.

“El Corpus va generar multitud de fulls impresos que avui dia ens aporten molta informació, sobretot gràfica, d’aquesta tradició festiva i religiosa de la ciutat de Barcelona”

El Corpus va generar, entre els segles XVII i XX, multitud de fulls impresos que avui dia ens aporten molta informació, sobretot gràfica, d’aquesta tradició festiva i religiosa de la ciutat de Barcelona”, posava en relleu Carbó. Per la seva banda, Antoni Serés recordava que l’Arxiu Joan Amades consta de més de 16.000 documents d’imatgeria popular, “un material que està actualment digitalitzat i a l’abast de tothom”.

Mn. Robert Baró, director del Museu Diocesà de Barcelona, ha volgut destacar “la dimensió efímera, senzilla i humil” d’aquests fulls, enfront de “la magnificència de l’orfebreria i les vestidures litúrgiques” de la mostra Barcelona al carrer. Veure i ser vist. La processó de Corpus, que també està instal·lada al mateix museu. Així mateix, Mn. Baró ha ressaltat “la voluntat de la ciutadania de salvaguardar, i divulgar, el nostre patrimoni”.

Entre les obres que s’hi exhibeixen, destaquen els anomenats fulls de rengle, els ventalls, les estampes religioses, les auques i els romanços.